Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De vorige MG EHS werd in 2021 als plug-inhybride op onze markt geïntroduceerd en kreeg pas later het gezelschap van de klassieke HS op benzine. De nieuwe generatie, die eind 2024 werd gelanceerd, gaat altijd als HS tout court door het leven, maar bestaat opnieuw met beide aandrijfvormen. Met een lengte van 4,65 meter is de HS wat gegroeid ten opzichte van zijn voorganger, en ook de wielbasis is toegenomen. De grotere afmetingen moeten de SUV binnenin wat meer ruimte bezorgen, zowel op de achterbank als in de koffer. Het laadvolume bedraagt nu een mooie 507 liter in standaardconfiguratie en 1.484 liter met neergeklapte achterbank. Het dashboard wordt gedomineerd door twee naast elkaar gemonteerde schermen van 12,3 duim.
De klassieke benzineversie maakt nog steeds gebruik van een drukgevoede 1.5-viercilinder, maar die levert voortaan 170 pk en 275 Nm. Hij kan worden gekoppeld aan een manuele versnellingsbak met zes verhoudingen of aan een gerobotiseerde zevenbak met dubbele koppeling. In de plug-inhybride variant is de 1.5 op benzine goed voor 143 pk, maar wordt hij bijgestaan door een elektromotor van 183 pk en een generator van 150 pk. Het gecombineerde vermogen bedraagt 272 pk. De batterij van de HS PHEV heeft voortaan een capaciteit van 21,4 kWh, waarmee MG een volledig elektrisch rijbereik van 100 kilometer kan claimen volgens de WLTP-cyclus.
Met zijn design dat aansluit bij de andere recente modellen van MG ziet de nieuwe HS er een pak moderner uit. Hij krijgt ook meer uitrusting, maar biedt nog steeds veel waar zijn geld, al is hij als PHEV wel flink duurder geworden. Aan de benzineversie kleeft daarentegen nog altijd een competitief prijskaartje.