Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Het van oorsprong Britse MG is tegenwoordig Chinees: het is eigendom van de Shanghai Automotive Industry Corporation, kortweg SAIC. Het tweede model op onze markt (na de ZS) was in 2021 de plug-inhybride EHS, die ondertussen het gezelschap kreeg van de klassieke benzineversie HS. Zowel de PHEV als de klassieke variant zijn bijzonder interessant geprijsd. Voor dat geld krijg je bovendien een degelijke afwerking met kwaliteitsvolle materialen én een nagenoeg volledige uitrusting. Alleen jammer dat het infotainmentsysteem zo tergend langzaam werkt. De achterbank is niet verschuifbaar, maar de rug is wel verstelbaar. Het is er goed toeven, tenzij op de harde en wat smalle zitplaats in het midden.
De HS maakt gebruik van een 162 pk sterke 1.5-turbo op benzine, die in het geval van de EHS gecombineerd wordt met een elektromotor – elk met hun eigen automaat – waardoor die plug-inhybride maar liefst 258 pk naar de voorwielen stuurt. Uit de batterij van 16,6 kWh haalt de EHS in theorie een rijbereik van 52 kilometer, en dat blijkt voor één keer niet overdreven. Onderweg voelt de (E)HS vooral comfortabel aan; sportiviteit is hier ver te zoeken. Het weggedrag blijft gelukkig wel veilig en voorspelbaar, en als het toch tot een crash zou komen, weet dan dat de HS bij de EuroNCAP-crashtests de maximale score van vijf sterren kreeg toebedeeld.
Chinees of niet, deze MG HS overtuigt, vooral door zijn kwaliteitsvolle interieuraankleding en zijn uiterst scherpe prijs. Natuurlijk is het afwachten hoe het gesteld is met de herverkoopwaarde. Of met de betrouwbaarheid... al geeft de garantie van zeven jaar toch al de nodige gemoedsrust.