Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Insignia Sports Tourer stamt uit 2017 en kreeg begin 2020 een kleine facelift. Die bracht nieuwe matrixledkoplampen met zich mee, net als een update voor het infotainmentsysteem en de rijhulpsystemen. Deze fors uit de kluiten gewassen break is net geen 5 meter lang, en daamee langer dan bijvoorbeeld een Audi A6 Avant. Binnenin heerst een moderne sfeer en de uitrusting is up-to-date. De voorstoelen kunnen niet alleen worden verwarmd, maar ook geventileerde of masserende exemplaren zijn verkrijgbaar. Achterin is evenveel plaats als in de Grand Sport – logisch, want de twee koetswerkvarianten delen hun wielbasis. In de optielijst prijken een panoramisch glazen dak en een achterbankleuning in drie delen. De achterklep kun je handsfree bedienen door je voet onder de bumper te bewegen.
De motoren zijn dezelfde als in de berline, met de klemtoon op diesels. De kleine 1.5-driecilinder die als instapversie dienstdoet, is niet van de stilste en met zijn 122 pk wat krap bemeten; de 2.0 lijkt een veel evenwichtiger keuze in een grote auto als deze. Topversie is de GSi, met een 230 pk sterke tweeliter op benzine en vierwielaandrijving. Die 4x4-overbrenging omvat ook een achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling, dat in bochten een giereffect creëert om de levendigheid te vergroten.
De Insignia Sports Tourer is niet de ruimste van het segment, en de kofferinhoud is zelfs verre van uitzonderlijk gezien de erg grote buitenafmetingen. Maar Opel gaf zijn grote break een aantrekkelijk prijskaartje mee, zodat hij algemeen genomen toch een interessant alternatief vormt.