Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Aangezien de Opel Mokka verwant is met de DS 3 en Peugeot 2008, stond het in de sterren geschreven dat ook hij een elektrische afgeleide zou krijgen. Die Mokka Electric debuteerde als Mokka-e in het kielzog van de benzine- en dieselversies en loopt technisch volledig gelijk met zijn Franse neven. Voor de aandrijving tekent een elektromotor die 136 pk en 260 Nm levert... in de Sport-modus. Want in het rijprogramma Normal houdt de Mokka Electric het bij 109 pk en 220 Nm – al volstaat dat in de praktijk nog altijd ruimschoots in het dagelijkse verkeer. Met de batterij van 50 kWh haalden we in winterse testomstandigheden nog een rijbereik van 250 kilometer; bij mildere temperaturen lijkt een actieradius tot 300 kilometer niet onmogelijk. Sinds begin 2023 is de Mokka Electric ook te krijgen met 156 pk en een batterij van 54 kWh, wat een zestigtal kilometers toevoegt aan het rijbereik.
Weet wel dat de batterij 40 liter afsnoept van het laadvolume in een gewone Mokka. Dat het pakket de auto ook 300 kilogram zwaarder maakt, valt daarentegen niet meteen op: deze elektrische SUV blijft prettig rijden en biedt een verzorgd compromis tussen wegligging en comfort. Laden kan op wisselstroom standaard driefasig, tot 11 kW – aan een overeenkomstig laadstation is een lege batterij daarmee op 5 uur weer vol. DC-snelladen kan tot 100 kW; dan volstaat een halfuurtje om de batterijlading weer op 80 procent te brengen.
Wat geldt voor de Mokka met verbrandingsmotor, geldt ook voor deze Mokka Electric: de techniek is dezelfde als bij zijn Franse neven, maar de verpakking errond en het weggedrag kregen een Duitse toets. Dat leverde een geslaagde elektrische SUV op... die echter wel een pak duurder is dan zijn benzinebroertjes.