Hoewel zijn naam misschien anders doet vermoeden, met ook nog een 4 in het gamma, is de Polestar 3 wel degelijk het topmodel van het merk op onze markt. Het gaat om een fors uit de kluiten gewassen elektrische SUV van 4,90 meter lang en net geen 2 meter breed. De technische basis is die van de Volvo EX90, waarvoor deze Polestar 3 een meer dynamisch alternatief wil bieden – zoals blijkt uit zijn coupéachtige daklijn. Anders dan zijn Volvo-neef beschikt hij daardoor niet over een derde zitrij, maar houdt hij het bij vijf plaatsen. Een koffer van 484 liter is daarentegen niet uitzonderlijk voor zo’n grote auto. Het dashboard is stijlvol sober, met een glansrol voor het grote, verticale aanraakscherm.
Oorspronkelijk was de Polestar 3 er enkel als Dual Motor, met een totaalvermogen van 489 pk, of zelfs 517 pk met het Performance-pakket. Sinds enige tijd is echter ook een Single Motor-versie beschikbaar, die het bij 299 pk houdt. Dankzij een reusachtige batterij van 111 kWh belooft Polestar een rijbereik tot 706 kilometer in het geval van die achterwielaangedreven instapversie. Opladen kan driefasig met 11 kW, of tot 250 kW aan een snellader. Hoewel de luchtvering hier iets meer de klemtoon legt op dynamiek, blijft ook het comfort van goed allooi. Terwijl omgekeerd de vectoriële koppelverdeling van de achteras de levendigheid vergroot.
Kort samengevat is de Polestar 3 het dynamischer alternatief voor de meer gezinsgerichte Volvo EX90. Wie de derde stoelenrij of de grote koffer niet nodig heeft, krijgt er een suggestievere lijn en een wat snediger rijgedrag voor in de plaats, zonder echt te beknibbelen op comfort, hightech of veiligheidsuitrusting.