Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Porsches kleinste coupé en roadster dragen sinds 2016 het getal ‘718’ in hun naam, een verwijzing naar de gelijknamige raceauto van het einde van de jaren vijftig, die werd aangedreven door een viercilinder-boxermotor... net zoals de huidige Cayman en Boxster dus. De basismotor is de drukgevoede 2-liter met 300 pk en 380 Nm; de S heeft recht op een 2,5 liter grote viercilinder-boxermotor met een turbo met variabele geometrie, die 350 pk en 420 Nm ontwikkelt. Voor de meerwaardezoekers zijn er de versies met atmosferische vierliter-zescilinder, die 400 pk ontwikkelt in de GTS of zelfs 420 in de Boxster Spyder en de Cayman GT4.
Welke versie je ook kiest, de directe stuurinrichting en de uitstekend afgestelde ophanging resulteren in een hoogstaand rijplezier, waarbij ook uitstapjes op een circuit binnen de mogelijkheden liggen. Meer nog, hoe sneller het gaat, hoe beter deze rijmachines tot hun recht lijken te komen. En dat is helemaal het geval voor de hardcore Cayman GT4 RS, die profiteert van een tot 500 pk opgevoerde boxermotor, een afgeslankt koetswerk en een heleboel aerodynamische verbeteringen. Over een rondje op de fameuze Nordschleife toont de RS zich liefst 23 seconden sneller dan de ‘gewone’ GT4, nochtans ook geen slak op de Nürburgring.
De 718 Boxster en Cayman verzoenen nog altijd wat onverzoenbaar lijkt: een aantrekkelijk verbruik met ijzersterke prestaties en een geslaagd comfort met een sportief rijgedrag. Daarmee vertonen de kleine Porsches een veelzijdigheid waarop veel concurrenten jaloers zijn.