Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De derde generatie van de Cayenne stamt uit 2017 en kreeg in 2023 een facelift. Naast de klassieke SUV is ook een Coupé leverbaar, die zich enkel onderscheidt door zijn schuinere achterkant, maar technisch identiek is. Binnenin verwelkomt de Cayenne zijn inzittenden in een unieke sfeer. Het dashboard is nog altijd geïnspireerd op dat van een vliegtuigcockpit, en is voorzien van een groot centraal aanraakscherm. Als optie is nu ook een exemplaar te krijgen aan passagierszijde. De binnenruimte voor de achterste inzittenden is goed, temeer omdat de achterbank verschuifbaar is. Een derde stoelenrij in de koffer is daarentegen niet beschikbaar.
Technisch blijft deze derde generatie ook na zijn facelift standaard een vierwielaandrijver. Luchtvering is een optie. Ook een meesturende achteras is verkrijgbaar, die de levendigheid nog vergroot. Het weggedrag is dan ook verbluffend, waarbij zelfs de standaardversies al vlak door de bocht gaan en getuigen van een lichtvoetig karakter. De basis-Cayenne wordt aangedreven door een 3.0-V6-turbo van voortaan 353 pk, de Cayenne S haalt nu 474 pk uit zijn vierliter-V8. De GTS en de Turbo lijken uit het aanbod verdwenen, maar er volgt nog wel een Turbo GT die 659 pk uit zijn biturbo-V8 puurt. Daarnaast is er nog maar één plug-inhybride: de E-Hybrid haalt 470 pk uit de combinatie van de drieliter-V6 en een elektromotor en heeft een theoretisch elektrisch rijbereik van 83 kilometer.
In afwachting van een volledig nieuwe elektrische Cayenne bouwt deze derde generatie van Porsches grootste SUV – die nog steeds als Coupé beschikbaar is – voort op de kwaliteiten van zijn voorgangers, die hij nog probeert te sublimeren. Dat levert een handige SUV voor gezinnen op, die uitzonderlijk dynamisch rijdt... en schrikwekkend duur is.