Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De ‘kleine Cayenne’ kreeg voor het modeljaar 2019 een eerste update, en een tweede voor 2022. Het interieur biedt in theorie plaats aan vijf inzittenden, al leert de praktijk dat de middelste zitplaats achterin beter voorbehouden kan blijven voor (jonge) kinderen. De koffer is daarentegen groot (488 liter) en de achterbankleuning kan in drie delen (40/20/40) worden neergeklapt. Voor de ontwikkeling van deze Macan is Porsche vertrokken van het platform van de vorige Audi Q5. Met het oog op een Porsche-waardig rijgedrag sleutelden de ingenieurs aan de overbrenging en kozen ze voor een gestuurde koppeling die altijd de achterwielen bevoordeelt en meer koppel naar voren kan sturen zodra die doorslippen. Het optionele gestuurde achterdifferentieel met vectoriële koppelverdeling PTV+ vergroot de levendigheid in scherpe bochten.
Afhankelijk van de gekozen versie is de ophanging passief of maakt ze gebruik van gestuurde schokdempers. Tegen meerprijs is ook een luchtvering verkrijgbaar, die het beste compromis tussen wegligging en comfort kan voorleggen. Ongeacht zijn ophanging verbluft de Macan sowieso door zijn dynamische efficiëntie. Het aanbod telt vier versies: de Macan en de Macan T worden aangedreven door een tweeliter-viercilinder van 265 pk, de Macan S en de Macan GTS door een 2.9-V6, respectievelijk 380 en 440 pk sterk. Allemaal drukgevoede benzinemotoren dus, deze Porsche doet het zonder PHEV-afgeleide. De volgende generatie wordt wel 100% elektrisch.
Met de Macan is Porsche in zijn opzet geslaagd: geen enkele andere SUV in deze categorie weet bij een sportieve rijstijl zoveel plezier te verschaffen. Maar geen enkele andere is ook zo duur...