Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Sinds 2017 wagen ze zich in Zuffenhausen ook aan een break, op basis van de Panamera. Niet dat de Sport Turismo zich opwerpt als de ultieme verhuiswagen, integendeel zelfs, want met zijn dynamische lijnenspel leunt hij dichter aan bij een shooting brake. Dat lijnenspel kreeg in 2020 trouwens een kleine update, om de Sport Turismo visueel in lijn te brengen met de Cayenne. In tegenstelling tot de vijfdeurs-Panamera, die altijd een vierzitter is, is deze breakversie ook beschikbaar met een 2+1-achterbank. De koffer is in minimumconfiguratie 50 liter ruimer dan die van de gewone Panamera, maar een laadvolume van 515 tot 1.384 liter is niet bijster indrukwekkend gezien de grote buitenafmetingen.
Alle varianten beschikken sowieso over de gerobotiseerde PDK-versnellingsbak en vierwielaandrijving. Het gamma telt vier benzineversies, met vermogens van 330 tot 630 pk, die op de GTS na ook allemaal een nóg krachtiger plug-inhybride tegenhanger hebben, met als klapstuk de woeste Turbo S E-Hybrid, goed voor een systeemvermogen van zomaar even 700 pk. Hun stroom halen de drie oplaadbare hybrides uit een accupakket van 17,9 kWh. Sommige versies zijn fiscaal aantrekkelijk voor zelfstandigen, zij het enkel in combinatie met de kleinste velgmaat.
De knappe Panamera Sport Turismo is niet meteen het archetype van een break, en hij heeft in elk geval niets van een verhuiswagen. Anderzijds is hij onmiskenbaar praktischer dan zijn berlinetegenhanger, terwijl hij net zo goed rijdt. Jammer is wel dat ook deze uitvoering geen volwaardige vijfzitter is... en dat hij ten opzichte van de gewone Panamera nóg duurder is.