Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Koleos is de grote broer van de Kadjar en als dusdanig een neef van de Nissan X-Trail, waarmee deze Renault zijn technische basis deelt. Maar in tegenstelling tot die Japanner houdt de Koleos het bij vijf zitplaatsen. Vergeleken met de Kadjar biedt hij wel meer beenruimte voor de passagiers op de achterbank, en ook zijn koffer is lichtjes groter, al zit de Koleos op dat vlak nog een heel eind uit de buurt van de grootverhuizers in dit segment, zoals de Skoda Kodiaq. Bovendien is de moduleerbaarheid beperkt: van afzonderlijke achterstoelen is geen sprake, en de achterbank kan evenmin worden verschoven of versteld.
Er zijn nog maar twee motoren verkrijgbaar: een 1.3-turbo van 158 pk op benzine en de 2.0 Blue dCi van 183 pk. De eerste houdt het bij voorwielaandrijving en is altijd gekoppeld aan een gerobotiseerde versnellingsbak; de diesel bestaat als voorwieltrekker of als 4x4, en wordt dan weer standaard uitgerust met een CVT (die zacht, maar niet altijd even alert is). Met zijn bodemvrijheid van 21 centimeter is de Koleos niet bang van onverharde bospaden. En dan zeker de 4x4-versie niet: die beschikt over een Lock-functie, waarmee je de koppelverdeling tot 40 km/u in een 50/50-verhouding over voor- en achteras kunt blokkeren. Op het asfalt rijdt deze SUV erg comfortabel, dankzij een degelijke geluiddemping en een soepele ophanging. Maar zodra je het tempo opvoert, gaat hij al gauw vrij plomp aanvoelen.
De Koleos is ruim en comfortabel, maar door zijn beperkte motorpalet en het feit dat hij niet als zevenzitter bestaat, heeft hij het moeilijk om zich te onderscheiden ten opzichte van de felle concurrentie. De kleine TCe 160 doet het zeker niet onaardig, maar het extra koppel van de diesel lijkt ons welkom in deze forse SUV.