Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2016 gelanceerde Talisman, Renaults antwoord op de Volkswagen Passat, onderging in 2020 een opknapbeurt. Een andere lichtsignatuur, een nieuw multimediasysteem en bijkomende rijhulpsystemen gaven de auto een nieuw elan. Gebleven zijn de aanzienlijke buitenafmetingen. Die leveren heel wat binnenruimte op, ook achterin, al is daar de instap iets lastiger door de aflopende daklijn. Het zitcomfort is prima, vooral in de goed steunende stoelen van de topversies. Ook het koffervolume voldoet, met een inhoud tussen 515 en 605 liter. Een minpunt is wel dat de laadopening vrij smal en laag is. Globaal genomen maakt het interieur van de Talisman een prima kwaliteitsindruk, al vind je hier en daar nog harde kunststoffen.
Het motorpalet is niet bijster uitgebreid en telt maar drie krachtbronnen, waarvan twee diesels: de 2.0 Blue dCi van 160 of 190 pk in combinatie met de gerobotiseerde EDC-zesversnellingsbak met dubbele koppeling. Op benzine is het aanbod beperkt tot de 1.3 TCe met 160 pk en een EDC met zeven verhoudingen. Van een plug-inhybride is geen sprake. Ondanks zijn oerklassieke ophanging rijdt deze Talisman best aangenaam en vertoont hij een goed compromis tussen zachtheid en dynamiek – zeker in combinatie met de vierwielsturing 4Control.
De Talisman verenigt een leuk voorkomen met een ruim interieur, een hightech uitrusting en een degelijk rijcomfort en hedendaagse motoren in een homogene mix. Maar om de referenties écht te verontrusten dient er vandaag ook een plug-inhybride in het aanbod te zitten.