Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Na vier jaar carrière kreeg de Skoda Kodiaq in de loop van 2021 een facelift, die hem weer op het niveau bracht van zijn twee neven: de Seat Tarraco en Volkswagen Tiguan Allspace. Algemeen genomen is zijn interieur keurig afgewerkt, ondanks enkele harde kunststoffen. Op het plaatsaanbod valt daarentegen niets af te dingen. Net als in de Volkswagen en de Seat beschikken de inzittenden op de tweede rij over een verschuifbare achterbank, waarvan de rug in drie ongelijke delen verstelbaar en neerklapbaar is. Zelfs op de middelste plaats is het comfortabel zitten. De derde zitrij is daarentegen krap bemeten en maar moeilijk bereikbaar. De koffer is erg ruim, maar zondigt door een nogal hoge laaddrempel. Handig is wel dat de rug van de voorste passagiersstoel kan worden neergeklapt.
De lange en zware Kodiaq rijdt niet echt levendig, maar zijn weggedrag blijft altijd geruststellend. En hij verzorgt ook zijn comfort, onder meer dankzij een geslaagde geluiddemping. Als optie is een gestuurde schokdemping verkrijgbaar. Onder de motorkap is nog altijd geen sprake van een plug-inhybride versie, wel van TSI’s en TDI’s die we kennen uit andere Volkswagen-producten. De vermogens variëren daarbij van 150 tot 245 pk. Vierwielaandrijving is standaard of optioneel verkrijgbaar op alle motoren, behalve de kleinste benzine.
De Kodiaq is een SUV die geknipt is voor gezinnen – ook grotere, aangezien hij met zeven zitplaatsen bestaat. Deze Skoda scoort sterk op alle vlakken, met zijn binnenruimte en functionele kwaliteiten als uitschieters. Absoluut gezien is hij geen koopje meer, maar vergeleken met zijn Seat- en VW-neef krijg je hier nog altijd meer waar voor je geld.