Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Als dochter van Volkswagen kon Skoda ook voor de tweede generatie van Kodiaq gretig in de onderdelenbak van de Duitsers graaien. Nog steeds gebaseerd op de MQB-architectuur (Evo) is deze SUV gegroeid tot 4,70 meter (een flinke 6 centimeter langer) en kan hij uitpakken met matrixledkoplampen (optioneel). Een welgemikte stroomstoot zorgt ervoor dat je op z’n minst met mildhybride aandrijflijnen te maken hebt. Tenzij je voor de 150 of 197 pk sterke 2.0 TDI kiest, die laatste met vierwielaandrijving.
Ook al zijn ze niet langer in zwang, die zelfontbranders zitten deze dikke SUV wel als gegoten, want de 1.5 TSI-benzine presteert een tikje onder de verwachtingen. Verder zijn ook een 2.0 TSI én een plug-inhybride versie verkrijgbaar. Die laatste heeft een gecombineerd vermogen van 204 pk en haalt tot 124 kilometer op batterijkracht. Wie voor het verbeterde adaptieve onderstel DCC Plus kiest, krijgt daar een comfortabele en soepele rijervaring voor in de plek. Dynamisch wordt het echter nooit, met een vooras die snel aan zijn limieten zit.
Het is eerder binnenin dat de Kodiaq wil verleiden, met een grondig herzien interieur dat erg doordacht met plek omspringt. Dat merk je niet alleen in de verhuisde plaatsing van de versnellingspook naar het stuurwiel, maar ook aan de opgeruimde middenconsole en comfortabele zitplaatsen. Zelfs de optionele derde zitrij (+ 1,5 centimeter) met twee extra stoelen doet merkelijk beter dan zijn voorganger.
Het Tsjechische neefje van de Volkswagen Tiguan gaat op zijn elan verder. Zonder enige sportieve ambities, is dit een manusje-van-alles op wielen die zijn plek in het gezin ruimschoots verdient – al begint het wel een prijzige affaire te worden.