Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Terwijl Subaru van de vorige Impreza op onze markt enkel de verhoogde cross-overuitvoering XV uitbracht, zijn van het huidige model, dat in 2018 uitkwam en in 2020 een lichte update kreeg, opnieuw de twee koetswerkvarianten leverbaar. De vrij lange wielbasis van dit duo komt de binnenruimte ten goede, zowel voor de inzittenden als in de koffer. Het interieur is behoorlijk afgewerkt, maar de ergonomie blijft voor verbetering vatbaar. De uitrusting is rijkelijk vanaf het eerste afwerkingsniveau, ook wat de veiligheidsitems betreft.
Met zijn stijve koetswerkstructuur, zijn nauwkeurige ophanging, zijn vier aangedreven wielen, zijn actieve differentieel en zijn precieze besturing vertoont de Impreza een zeer doeltreffend weggedrag. Het vermogen wordt in alle gevallen via een vrij makke CVT-automaat naar de vier wielen gestuurd. Subaru biedt slechts twee motoren aan. Als instapversie fungeert de atmosferische 1.6-boxer, die met zijn 114 pk een beetje licht uitvalt, zeker in combinatie met de CVT. Overtuigender is de hybride e-Boxer: een 2-liter van 150 pk, bijgestaan door een 17 pk sterke elektromotor. Die laatste is in de CVT geïntegreerd en dient vooral om de boxer een extra boost te geven. Technisch gezien kan hij de auto ook kortstondig elektrisch aandrijven, maar dan enkel bij (zeer) lage belasting.
De Impreza en zijn XV-afgeleide houden vast aan het beproefde concept: een hoog veiligheidsniveau dankzij de vierwielaandrijving en de actieve rijhulpsystemen, samen met een verfijnd onderstel dat comfort aan plezier koppelt. De extra pit van de tweeliter is meer dan welkom.