Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De in 2017 gelanceerde Toyota C-HR (voor ‘Coupé High Rider’) valt meteen op door zijn aparte voorkomen, dat eind 2019 subtiel werd opgefrist. En begin 2022 kreeg hij een beter reagerend en meer geconnecteerd infotainmentsysteem. Het interieur trekt de originele stijl van het koetswerk gewoon door, en de gebruikte materialen getuigen over het algemeen van kwaliteit. In tegenstelling tot wat de aflopende daklijn doet vermoeden, is de hoofdruimte achterin meer dan behoorlijk, zelfs voor volwassenen. Ook de beenruimte is goed, maar door de hoge gordellijn en de daaruit voortvloeiende kleine glaspartijen krijg je achterin gauw last van claustrofobie. Bovendien belemmert de hoge achterkant het zicht naar achteren, in die mate dat een achteruitrijcamera onmisbaar wordt. De kofferinhoud is voor dit segment bescheiden te noemen.
De C-HR is enkel beschikbaar met hybride aandrijfgehelen. De minst dure versie doet het met een 1.8-benzine als verbrandingsmotor; zijn krachtiger broer heeft een 2.0 in de neus liggen, telkens via een complex planeetwielstelsel gekoppeld aan twee elektromotoren, waarvan er eentje ook de aandrijving voor zijn rekening kan nemen. Tussen de twee motorversies zit heel wat verschil in temperament en prestaties, maar voor allebei geldt dat hun weggedrag vrij dynamisch is. Zonder dat het comfort het kind van de rekening is, want dat blijft altijd erg goed.
De karaktervolle look van de C-HR zal niet ieders meug zijn, maar los daarvan getuigt deze bijzondere cross-over wel van onmiskenbare troeven, of het nu gaat om zijn weggedrag, zijn comfort of zijn kwaliteitsindruk.