Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Elders ter wereld is de Toyota Highlander al een oudgediende, maar het heeft tot 2021 en deze vierde generatie geduurd voor het model ook de oversteek maakte naar West-Europa. Voor modeljaar 2023 doen nieuwe koetswerkkleuren en velgen hun intrede en krijgt de Highlander het nieuwe infotainmentsysteem Toyota Smart Connect. Deze flink uit de kluiten gewassen SUV is 35 centimeter langer dan de RAV4, waarmee hij zijn technische basis deelt. Extra centimeters die nuttig besteed werden om van de Highlander een zevenzitter te maken. De achterbank is over 18 centimeter verschuifbaar om de instap naar de derde stoelenrij te vergemakkelijken. Op die twee kofferzitjes is zelfs plek genoeg voor volwassenen – mits iedereen wat water bij de wijn doet. Zelfs met die derde stoelenrij in gebruik behoudt de koffer nog een aanvaardbaar volume van 268 liter. In vijfzitsconfiguratie wordt dat 579 liter, en met enkel de voorste stoelen rechtop kun je in de Highlander 1.909 liter kwijt.
Bij ons is de Highlander enkel te koop als (zelfladende) hybride, met een 2,5-liter bijgestaan door twee elektromotoren, samen goed voor 248 pk. Met een CO2-normuitstoot van 158 g/km hoef je niet op cadeautjes van de fiscus te rekenen, maar het goede nieuws is wel dat de Highlander ook in de praktijk zijn dorst netjes onder controle houdt. Dynamische aspiraties heeft deze SUV niet, maar hij kan wel prat gaan op een hoogstaand rijcomfort.
Deze Toyota Highlander is een aangename metgezel die doet wat hij belooft: zeven inzittenden vervoeren in een prima comfort, in ruil voor een redelijke dorst. Dit is een uitstekende kilometervreter, ook al schemeren zijn Amerikaanse roots hier en daar door.