Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De huidige Golf Variant, gebaseerd op de achtste generatie van de populaire middenklasser, werd in de herfst van 2020 gelanceerd. Vergeleken met de berline heeft de breakversie voor het eerst een 44 millimeter langere wielbasis, waardoor hij qua beenruimte op de achterbank nu bijna op het niveau van de technisch identieke Skoda Octavia komt. Ook qua kofferruimte komt de Golf VIII Variant in de buurt van zijn Tsjechische neef, met een volume van 611 tot 1.642 liter. Optioneel is een gemotoriseerde achterklep verkrijgbaar. Het interieur en de uitrusting lopen gelijk met die van de vijfdeurs en beide modellen werden in 2024 gefacelift naar aanleiding van de vijftigste verjaardag van de Golf – al heb je voor het uiterlijk een loep nodig om de verschillen te zien.
Onder de kap van de Variant vinden we in grote lijnen het motorenaanbod van de berline. Met de facelift is de TSI van 1 liter verdwenen en vervangen door een 1,5 liter van 115 pk, die ook verkrijgbaar is met 150 pk. De andere benzines combineren mildhybride ondersteuning op 48 volt (1.5 eTSI met 116 of 150 pk) met de DSG. De diesels, twee liter groot en 116 (manueel) of 150 pk (DSG) sterk, zijn eveneens van de partij. De strafste Golf Variant is de R, die een 333 pk sterke 2 liter viercilinder-benzine combineert met 4Motion-vierwielaandrijving. Die combinatie is goed voor een 0 naar 100-tijd van 4,8 seconden en een top van 250 km/u.
De Volkswagen Golf Variant is een stuk gegroeid en geeft daarmee zijn passagiers én hun bagage de nodige ruimte. Goedkoop is hij allang niet meer, maar hij is wel veelzijdiger dan ooit.