Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
Hoogbejaard is hij intussen, de huidige Passat: het model stamt al uit 2014, met een tussentijdse facelift in 2019. De vierdeurs is via de achterdeur uit de prijslijst verdwenen, maar de Variant gaat nog even door en blijft een van de ruimste breaks op de markt. Tegen meerprijs is een gemotoriseerde achterklep verkrijgbaar die opengaat door met je voet onder de bumper te bewegen. De bagageruimte zelf is netjes afgewerkt en vertoont rechte vormen. Onder de vloer zit nog een groot bergvak verborgen, terwijl je de achterbank kunt neerklappen met behulp van hendeltjes in de kofferwand. Op die manier verkrijg je een perfect vlakke laadvloer, die met de rugleuning van de voorste passagiersstoel naar voren geklapt (een optie) zelfs helemaal doorloopt tot tegen het dashboard. De achterste inzittenden hebben plaats in overvloed – op de middelste passagier na – en het interieur is uitstekend afgewerkt.
De grote Passat Variant is allicht niet de snedigste break op de markt, maar hij rijdt zeker niet saai. De geluiddemping is in elk geval uitstekend. Het motorenpalet omvat benzines en diesels, met vermogens van 122 tot 280 pk – de krachtigste motoren zijn voorbehouden aan de verhoogde Alltrack-versie met softroaderkleedje. Daarnaast is er ook nog een plug-inhybride: die GTE is fiscaal interessant in een bedrijfscontext en komt officieel 60 kilometer ver op een volle batterij.
Met zijn recordbinnenruimte, zijn uitstekende afwerking en zijn veelzijdige karakter blijft de Passat Variant een topper in zijn segment. Ongeacht welke motor je kiest, dit is nog altijd een dijk van een kilometervreter, ook al is hij niet meer van de jongste.