Zich aanmelden
Wachtwoord vergeten?
×Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.
De Allspace-versie van de Tiguan kwam in 2017 op de markt, en kreeg in 2021 een facelift. De helft van de 22 centimeter die deze Allspace langer is, is toe te schrijven aan de wielbasis, de andere helft zit hem in de achteroverhang. Dankzij die grote rugzak kan de Allspace schermen met een laadvolume van 760 liter. Reusachtig... hoewel zijn neef bij Skoda, de Kodiaq, nóg beter doet. Bovendien zijn daar de twee optionele kofferstoeltjes mooier geïntegreerd dan in deze Volkswagen. De achterbank op rij twee is verschuifbaar, maar uiteindelijk biedt de Allspace daar niet meer plek dan zijn korte broer. Voorin oogt het dashboard nogal sober, maar alles is stevig afgewerkt. De ergonomie lijdt wel onder de komst van steeds meer aanraakzones.
Onderweg pakt deze verlengde Tiguan uit met een erg goed rijcomfort, zeker met de optionele gestuurde schokdempers. Dankzij de doorgedreven geluiddemping verlopen ook langere snelwegritten in alle sereniteit. Anderzijds leent de Allspace zich niet tot een sportieve rijstijl op een bochtig parcours, waar de grotere buitenafmetingen hem voelbaar parten spelen. Onder de motorkap vinden we aan benzinezijde de 1.5 TSI met 150 pk en de 2.0 TSI van 190 of 245 pk, terwijl het dieselaanbod bestaat uit de tweeliter-TDI met 150 of 200 pk. De 150 pk-versies zijn voorwieltrekkers, de andere worden standaard als 4x4 geleverd. Opvallend: een plug-inversie, zoals bij de korte Tiguan, ontbreekt hier.
Het voelt bij wijlen een beetje alsof de Tiguan niet bedoeld lijkt om er een grote variant van af te leiden: het weggedrag van de Allspace is nogal plomp en de derde stoelenrij is minder goed geïntegreerd dan in de Skoda Kodiaq. Ruim en comfortabel is hij daarentegen wel.