De V90 stamt uit 2016 en kreeg eind 2020 een subtiele facelift. In het erg heldere, typisch Scandinavische interieur is het bijzonder aangenaam toeven, temeer omdat de stoelen uitzonderlijk comfortabel zitten. Het plaatsaanbod op de achterbank is niet echt groter dan in de S90, maar niettemin zitten de achterpassagiers goed. Met alle zitplaatsen in gebruik is de koffer van de V90 weliswaar ruimer dan die van de berline-tegenhanger, maar niet groter dan die van zijn rechtstreekse (Duitse) concurrenten. Rijden doet deze grote break, die achteraan altijd een niveauregeling meekrijgt, comfortabel en stabiel. Ook tal van geavanceerde rijhulpsystemen zijn beschikbaar. De stoere Cross Country-versie is niet langer verkrijgbaar.
Ook onder de motorkap beperkt Volvo het aanbod, wat betekent dat je nu enkel nog kan kiezen voor plug-inhybride aandrijflijnen die een viercilinder-benzine combineren met elektrokracht en beschikken over vierwielaandrijving. Met hun batterij van 18,8 kWh is het elektrische rijbereik groot en de CO2-uitstoot laag. De T6 ontwikkelt in totaal 350 pk, de T8 zelfs 455 pk. Alle versies zijn uitgerust met een automaat, die nogal traag van aanpakken is. Zoals bij zovele oplaadbare hybrides is het totaalverbruik, stroom en benzine dus, in de praktijk een stuk hoger dan in theorie. Dat stuwt de gebruikskost omhoog.
De V90 is een origineel alternatief voor de klassieke Duitse premiummodellen: hij ziet er goed uit en pakt uit met een ruim interieur waarin het aangenaam toeven is. Een bijzonder aangename break, die in zijn fiscaal interessante PHEV-versies ook zelfstandigen en boekhouders gelukkig maakt.