De XC40 dateert alweer van 2018, maar blijft bijzonder populair, vooral op de bedrijfswagenmarkt. Voor België is dat goed nieuws, want hij wordt gebouwd in de fabriek in Gent. Binnen in deze kleinste Volvo-SUV is het aangenaam toeven. Zoals altijd bij het Zweedse merk bieden de comfortabele stoelen een goede steun, terwijl het strakke en goed afgewerkte dashboard een Scandinavische sfeer uitademt. Bergvakken zijn er volop en de ruimte voor de achterste passagiers is meer dan behoorlijk, ook al is de middelste plaats op de achterbank bijzonder smal en is de rugleuning er vrij hard. Qua kofferinhoud scoort deze Volvo in de middelmaat voor het segment. In 2022 kreeg hij een iets nijdiger gestileerde neus.
Het gamma bestaat uit benzines (drie- en viercilinders, met vermogen van 129 tot 197 pk) en twee fiscaal interessante plug-inhybrides. Hun batterij van 10,7 kWh (bruto) is in 3 uur vol aan een laadpunt, waarna je ongeveer 40 kilometer elektrisch kunt rijden. Zelfs met de standaardophanging kan deze SUV al prat gaan op een erg goed compromis tussen comfort en wegligging, zodat de gestuurde schokdemping ons niet echt een must lijkt. Het harde sportonderstel is zelfs ronduit af te raden. De elektrische versies bestaan nog, maar gaan nu onder de modelnaam EX40 door het leven.
De XC40 voegt niet alleen een verfrissend design en een origineel interieur toe aan dit segment, maar doet het ook uitstekend inzake compromis comfort-weggedrag, binnenruimte, veiligheid en connectiviteit. En het feit dat hij in ons eigenste landje wordt geassembleerd, geeft hem een streepje voor op onze markt.