Naast hun journalistieke methodologie en hun professionele perspectief binnen de autosector zijn de leden van onze redactie eerst en vooral automobilisten en gewone burgers. In 'De redactie ongefilterd' spreken ze vanuit hun hart. Vandaag is het aan Vincent Joye. De AutoGids-redactiedirecteur heeft het over de zonnewagen van Lightyear.
"Het verhaal van de zonnewagen is heel mooi. De Lightyear One doet ons dromen van het einde van range anxiety en lange wachttijden aan de laadpaal voor onze elektrische wagens. En dat met een heel simpel idee: zonnepanelen op het koetswerk die de batterij bijladen. Is het zo simpel? Nee, toch niet. Of nog niet... ook al wordt het sprookje vandaag wel al volop verteld."
LEES OOK Waarom wordt de Lightyear One plots 100.000 euro duurder?
Voor miniritjes...
"Bijvoorbeeld door de Nederlandse constructeur Lightyear, die keer op keer herhaalt dat zijn One maandenlang kan rijden zonder in het stopcontact te moeten, dankzij zijn vijf vierkante meter aan zonnepanelen op het dak en op de motorkap. Ik vrees dat de realiteit jammer genoeg nog niet overeenkomt met de fictie. In ideale, zonnige omstandigheden, zou je met een dag zonne-energie slechts zo'n 30 km kunnen rijden. In de winter blijven er echter nog maar enkele kilometers over. Zeggen dat deze auto maandenlang kan rijden zonder hem te moeten opladen, is dus enkel waar voor zij die heel weinig kilometers afleggen. Bovendien creëer je een nieuwe soort range anxiety: die van het weer!"
Voor ecofreaks...
"Aan de andere kant moeten we de technische en technologische bekwaamheid van Lightyear prijzen. De One is een van de meest efficiënte elektrische wagens op de markt (ook al gaat dat ten koste van een aantrekkelijk ontwerp, maar dat is subjectief). We hebben hem nog niet kunnen testen of vergelijken, dus moeten we afgaan op de cijfers van de test die Lightyear zelf heeft afgelegd op een afgesloten piste, met een constante snelheid van 85 km/u: in ideale omstandigheden kan de wagen meer dan 700 km afleggen met zijn batterij van 60 kWh. Dat komt neer op een verbruik van 8,94 kWh per 100 km, als we rekening houden met de 3,45 kWh die tijdens de test door de zonnepanelen werden opgewekt. Niets uitzonderlijks, aangezien de labotests van andere merken vergelijkbare resultaten opleveren. Daar zullen we dus niet over mopperen..."
En voor de rijken...
"Waar we wél over kunnen mopperen, is over de prijs. Terwijl de eerste 150 exemplaren een eigenaar hebben gevonden voor 150.000 euro, moet er nu 250.000 euro (exclusief belastingen!) op tafel worden gelegd om een van de enkele honderden overblijvende exemplaren van de One te bemachtigen. Aan die prijs kan je beter mensen laten dromen over een avant-gardistisch verhaal van een zonnewagen dan te spreken over een efficiënte elektrische wagen..."
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!