Audi en Hyundai hebben hun intentie aangekondigd om gezamenlijk nieuwe brandstofceltechnologie te ontwikkelen. Het akkoord moet wel nog goedgekeurd worden door de autoriteiten, meldt Audi in een persbericht. Zodra het definitief getekend is, kan Audi – dat binnen de Volkswagen-groep belast is met de ontwikkeling van waterstofaandrijving – profiteren van de praktijkervaring die de Zuid-Koreaanse constructeur al opdeed met zijn ix35 FCEV SUV en de toekomstige Nexo.
Ook Audi heeft natuurlijk geïnvesteerd in deze technologie. In het begin van het volgende decennium verschijnt een sportieve SUV op waterstof in de catalogus. Maar die wordt gebouwd in een beperkte serie. De samenwerking moet zowel de Duitse als Zuid-Koreaanse autogroep toelaten nieuwe brandstofceltechnologie te ontwikkelen én kosten te besparen dankzij schaalvoordelen en een groter productievolume. Op langere termijn (tegen 2025) zou aandrijving op waterstof competitiever moeten zijn. Ter herinnering: Toyota en BMW werken ook samen aan een nieuwe generatie brandstofcellen. Net als Honda en General Motors.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!