Meer en meer autobedrijven beginnen hun heil te zien in de brandstofcel op waterstof als meest efficiënte manier om elektrisch te rijden. Hyundai, Toyota en Mercedes hebben al een FCEV op de markt, en nu heeft Audi-CEO Bram Schot ook beslist dat zijn merk de schouders achter die technologie gaat zetten. Batterijen zouden te veel grondstoffen gebruiken, en het opladen blijft een zorg. Audi is vorig jaar al een samenwerking aangegaan met Hyundai om de brandstofcel verder te ontwikkelen.
Volgend decennium
De eerste brandstofcelauto van Audi, vermoedelijk op basis van de h-tron Quattro concept uit 2016, zou al in 2021 kunnen komen, als gelimiteerd pilootproject met wagens die worden geleased aan geïnteresseerde klanten. De kans is reëel dat die auto gebruik maakt van techniek uit de Hyundai Nexo, maar dan als waterstofhybride met een oplaadbare batterij om het rijbereik nog te vergroten. Een echte serieproductie mogen we verwachten in de tweede helft van het komende decennium. Audi wil tegelijk tegen 2025 12 volledig elektrische modellen op de markt brengen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!