Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Bosch gaat voor waterstof in plaats van batterijen

Geschreven door Olivier Duquesne op 02-05-2019

Bosch zit achter op vlak van batterijproductie en laat dat liever vallen om zich op een andere technologie te richten: de brandstofcel. De Duitse reus heeft een partnerschap getekend met PowerCell Sweden.

Bosch is een gigant als onderaannemer voor de autosector. Talloze accessoires en technologieën dragen zijn logo. Tot voor kort was deze Duitse multinational nog bezig om batterijcellen te bouwen voor elektrische wagens. Bosch geeft deze ambitie nu op en richt zich op waterstof. Het bewijs: een partnerschap met de Zweedse groep PowerCell Sweden voor de productie van ‘stacks’. Een stack is de chemische ‘fabriek’ van de brandstofcel die het waterstof van de tanks en de zuurstof van de lucht in elektriciteit transformeert.

Gemakkelijker, goedkoper

Het promoten van waterstof zou om meer dan één reden interessant zijn. Ten eerste is de FCEV (de brandstofcelauto) een elektrische wagen die zijn batterijen niet moet opladen (gedurende tientallen minuten). Hij produceert zijn eigen elektriciteit met zijn brandstofcel dankzij enkele kilo’s waterstof die in zijn tanks zit opgeslagen. Voltanken duurt dus niet langer dan 3 tot 4 minuten. Bovendien is de brandstofcel volgens Bosch “tien keer lichter en goedkoper” dan batterijen. Bovendien is waterstof beter geschikt om lange afstanden mee af te leggen.

In 2030?

De productie van waterstof kan grijs of groen verlopen. In het geval van een productie met hernieuwbare energie, zou deze technologie kunnen helpen om transportgerelateerde vervuiling op te lossen. Vooral omdat Bosch, dat ook elektromotoren produceert, dit ziet als een echte oplossing voor vrachtverkeer en bedrijfswagens. Dat gezegd zijnde, voorspelt Bosch ook dat tegen 2030 het aandeel van waterstof in het wereldwijde wagenpark van EV’s 20% zal bereiken. Er ontbreekt meer dan de pompen…

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten