Vulcanol – zo heet de synthetische methanolbrandstof – wordt momenteel in IJsland uitgeprobeerd door Geely. De constructeur stelde zes exemplaren van de Emgrand 7 ter beschikking van het IJslandse bedrijf CRI (Carbon Recycling International). Dat fabriceert CH3OH op basis van CO2 die gerecupereerd wordt uit thermische energie. Met geothermische elektriciteit wordt via elektrolyse waterstof geproduceerd. De vulkanische activiteit op het eiland in de Atlantische Oceaan verzekert de inwoners van een energiebron. Deze geothermische energie is niet alleen ecologisch, maar ook in overvloed aanwezig.
Alcoholsynthese
Geely, aandeelhouder van CRI, bestudeert deze oplossing om de CO2-uitstoot van zijn voertuigen te beperken. Zo leggen de 1.8-viercilindermotoren van de berlines een gemiddelde van 46 g CO2/km voor. Het zijn bifuel-wagens want ze hebben nog benzine nodig, bijvoorbeeld om te starten bij hevige koude. Synthetisch methanol maakt het mogelijk om de CO2-uitstoot van fossiele brandstoffen te verminderen. Bij afwezigheid van zwavel stoot synthetisch methanol ook minder fijne deeltjes uit. Met synthetische benzine zou het resultaat van de Chinese vloot in IJsland zelfs nog beter zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!