Green NCAP is de ecoscore zoals de Euro NCAP de veiligheidsscore is. Deze organisatie test en vergelijkt de vervuilende emissies van auto’s op de markt. Tests uit juli, die opnieuw naar voren zijn gebracht door Test Aankoop, waren verrassend door het goede resultaat van bepaalde dieselwagens. De consumentenvereniging spreekt in zijn dossier in het laatste nummer ook over andere onafhankelijke tests die gunstig zijn voor Euro 6d- en 6d Temp-motoren.
10/10 voor een diesel van Mercedes
In aantal sterren is de best scorende wagen van de Green Car-campagne van juli de elektrische Nissan Leaf met 5 sterren. Opvallend zijn niet de 3 sterren van de Mercedes C220d 4Matic, maar wel zijn resultaten voor ‘Clean Air’, dat het aantal schadelijke emissies meet. De Duitse berline heeft een 10/10 gescoord, dezelfde score als een elektrische wagen. Dat heeft hij te danken aan zijn efficiëntere motor, zijn dubbele partikelfilter en zijn gebruik van AdBlue.
Opgelet!
Deze test richt zich enkel op 4 vervuilende stoffen: stikstofoxiden (NOx), fijne deeltjes, onverbrande koolwaterstoffen en koolstofmonoxide. De CO2-uitstoot en de uitstoot van distikstofoxide (N2O) en methaan maken geen deel uit van de score. Waar de Mercedes 2 sterren verliest ten opzichte van de Leaf, is een score van 5,2/10 voor ‘energie-efficiëntie’. De CO2-uitstoot, die geen invloed heeft op het aantal sterren, zit in het geel en het oranje, in tegenstelling tot een volledig elektrische wagen. Bovendien houden de Green NCAP-resultaten geen rekening met een lager rendement bij een oudere motor.
Hoop?
Hoe dan ook doet deze 10/10 van Green NCAP, dat opgericht is door Euro NCAP, voor een diesel verrassen, vooral na Dieselgate dat de brandstof aan de schandpaal nagelde. De autoriteiten in Brussel en andere steden hebben duidelijk hun plannen aangekondigd om diesel uit hun straten te verbannen. Maar de negatieve reacties op deze plannen zijn talrijk, met kritiek op het gebrek aan alternatieven (vooral een efficiënt openbaar vervoer en voldoende laadpalen). Zullen ze uiteindelijk hun regels moeten versoepelen?
Betrouwbaarheid
Aan de kant van de anti-dieselgroepering wordt eraan herinnerd dat fossiele brandstoffen talloze vervuilende stoffen uitstoten, ook tijdens de raffinage, naast die waarmee Green NCAP rekening houdt. De onafhankelijkheid van Euro NCAP en organisaties zoals de ADAC wordt ook in vraag gesteld. Om nog te zwijgen van de “risico’s op manipulatie” tijdens de laboratoriumtests. Ondertussen werken teams van onderzoekers en ingenieurs aan synthetische ‘blauwe’ diesel om de CO2-afdruk en de schadelijke uitstoot van dieselmotoren te verminderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!