In december 2016 lanceerde WattWay – een project van Colas, een afdeling van Bouygues in samenwerking met CEA Tech – het eerste deel van een zonneweg over een afstand van een kilometer. Het geheel had een slordige 5 miljoen euro gekost, verdeeld over maar liefst 2.600 zonnepanelen. Welke conclusies kunnen we trekken na een jaar?
Minder energie dan verwacht
De verantwoordelijken van Colas zijn naar eigen zeggen uiteraard “zeer tevreden”, ook al produceert de weg minder energie dan verwacht. Op jaarbasis werd 149,4 MWh elektriciteit opgewekt, slechts 53 procent van het gewenste resultaat want het initiële doel was om zo’n 280 MWh te produceren. Uit ervaring blijkt dat het moeilijk is om alle zonnepanelen de voorziene stroom te laten produceren omdat sommige beschadigd raakten door stormen. Colas nuanceert en geeft aan dat het doel eigenlijk voor 85 procent vervuld als je alleen rekening houdt met de zonnepanelen die effectief werken. Mocht het project uitgebreid worden, dan geeft dit een indicatie van de echte doeltreffendheid van het systeem en de onderhoudskosten waarmee rekening gehouden moet worden.
Te veel lawaai
De burgemeester van de gemeente waar de weg gelegd is, werpt nog een ander probleem op: het lawaai. “Ik was verrast wanneer ik over de weg reed. Het was een hels kabaal, alsof je over kasseien rijdt. De snelheid moest tot 70 km/u beperkt worden na klachten van drie buurtbewoners”, zegt Guy Monhée aan persagentschap AFP. De zonneweg maakt dus lawaai, maar volgens Colas kan dit nog verbeterd worden dankzij nieuwe zonnepanelen met betere geluidsisolatie.
2019
Een ander probleem dat verholpen moet worden is het rendement van de zonnepanelen, met name wanneer vuil zich ophoopt op de weg. Maar dat kan het optimisme van Colas niet drukken, daar hopen ze alle punten op te lossen om een definitief systeem met zonnepanelen te kunnen lanceren vanaf 2019.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!