Het is uiteraard wat te eng om te zeggen dat een elektrische auto volledig “schoon” is door enkel te kijken naar het gebrek aan uitstoot tijdens het gebruik. Een paar weken geleden nog probeerde een studie van het Zweedse agentschap voor onderzoek en milieu de ecologische impact te verklaren van de productie van lithiumbatterijen. Uiteraard hangt het ecologische aspect van een elektrische auto ook sterk af van de stroom waarmee hij wordt opgeladen. Een studie van het Imperial College in Londen toonde aan dat de stroom in het VK steeds groener wordt. Volgens hun rapport zou 1 kWh stroom tussen april en juni 2017 (wat gunstige maanden zijn voor de productie van hernieuwbare energie…) een gemiddelde CO2-uitstoot van 199 g/km hebben opgeleverd. Dat betekent een daling van 10 procent in vergelijking met het peil in dezelfde periode van 2016.
27 g/km in een BMW i3
Op basis van die informatie hebben de onderzoekers een nieuwe CO2-uitstoot berekend voor een aantal elektrische modellen die nu in het VK te koop zijn. Een Tesla Model S zou zo vandaag 74 g/km uitstoten in de winter en 41 g/km in de zomer (wanneer er meer hernieuwbare energie wordt geproduceerd). Dat is een zeer interessante evolutie, want de onderzoekers geven aan dat diezelfde Model S in 2012 (met de toenmalige stroomproductie) het equivalent van 124 g/km veroorzaakte. De lichtere en meer spaarzame BMW i3 zou vandaag volgens de studie nog maar 27 g/km uitstoten tijdens het zomerseizoen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!