Een wetsontwerp van de Europese afgevaardigden dat al is goedgekeurd door de Commissie Leefmilieu van het Europees parlement is nog veel strenger dan de oorspronkelijke doelstellingen van de Commissie op het vlak van CO2-reductie. Zeker als je weet dat de algemene uitstoot in 2017 is gestegen. In plaats van een reductie met 30 procent voor voertuigen van minder dan 3,5 ton wil de EU nu een daling van liefst 45 procent opleggen tegen 2030. De tussendoelstelling voor 2025 zou van -15 naar -20 procent gaan. Die nieuwe doelstellingen kaderen in het Akkoord van Parijs (COP21). Dat verplicht Europa ertoe om zijn algemene CO2-uitstoot (dus niet enkel die van de autosector) tegen 2030 te doen dalen met 40 procent in vergelijking met die van 1990. De autosector moet een grotere inspanning leveren en lijkt zo een beetje de rol van zondebok te krijgen. In theorie zou de wetgeving de autobouwers moeten stimuleren om het aantal elektrische of plug-in hybride modellen op te voeren. China volgt dezelfde logica en heeft dit jaar zelfs quota ingevoerd voor het aantal elektrische of plug-in hybride modellen die een constructeur moet verkopen. Wat zal er echter gebeuren als de consument deze elektrische weg niet volgt die de politiek uitstippelt?
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!