Wie tegen een grote verkeersas woont, is ongetwijfeld zeer te spreken over de werking van geluidsschermen. Maar wie wat verderop een huis heeft, plukt niet de vruchten van deze infrastructuur. Sterker nog: ze zou hun situatie zelfs verslechteren. Het magazine Undark toont onder toezicht van een programma van de MIT ter ondersteuning van de wetenschapspers namelijk aan dat de geluiddempende werking van dit soort schermen zijn beperkingen heeft.
Boven de muur
Omwonenden van net achter de muur worden relatief goed beschermd en mogen rekenen op een daling van de geluidsdruk met zo’n 5 dB*. In theorie dempt zo’n scherm het lawaai tot bijna 300 voet (90 meter) ver. Die afstand zou voldoende groot moeten zijn om de lucht het grootste deel van de rest van de geluiden te laten opslorpen. Maar omdat geluid zich als een golf voortplant, wipt het zonder probleem over de reglementaire schermen (volgens Amerikaanse normen) van 16 voet (4,88 meter) hoog. De golven zetten hun weg dus ongehinderd voort.
Slechter op grote afstand
Wie op meer dan 300 voet (en tot 500 voet/150 meter) woont, merkt dat de plaatsing van geluidsschermen net meer geluidshinder oplevert, zeker wanneer ze zich op een heuvel bevinden die hoger dan de snelweg ligt. Dat is ook logisch: geluid plant zich gemakkelijker voort op stijgende hellingen dan op een vlak. Ook de luchtvochtigheid, de wind en de warmte hebben een impact. Wanneer een koele bodem ’s morgens bijvoorbeeld begint op te warmen, wordt het geluid meer naar omlaag geleid dan naar omhoog. Daardoor zullen zelfs mensen in de beschutte zone plots meer last hebben van het lawaai van het verkeer.
Oplossingen
Moeten we daarom stoppen met de bouw van dit soort geluidsschermen? Absoluut niet, maar ze moeten wel worden verbeterd en worden gecombineerd met andere geluiddempende middelen op grote verkeersassen: een stiller wegdek met minder oneffenheden, een betere stroomlijn en stillere motoren en banden. En als dat allemaal te moeilijk is, is er nog altijd de gemakkelijkheidsoplossing om de snelheid te beperken op assen die door dichtbevolkte gebieden lopen. Er moet in elk geval worden gezocht naar een juist compromis tussen mobiliteit en rust voor de omwonenden.
* Een “rustige” stad creëert een achtergrondgeluid van 50 dB, wat niet hinderlijk is voor gesprekken (aan 60 dB). Maar elke toename met 10 dB vermeerdert de geluidsdruk tienvoudig. Een drukke baan geeft een geluidsdruk van 80 dB, een voorbijrijdende trein 110 dB en een opstijgend vliegtuig tot 140 dB.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!