De Duitse regering organiseert nu woensdag 2 augustus een crisistop over dieselwagens in de nasleep van het Dieselgate-schandaal en de verdenkingen tegen bepaalde Duitse merken rond kartelvorming om zelf de uitstootnormen te kunnen bepalen. In die context zal het oordeel van de rechtbank van Stuttgart zeker olie op het vuur gooien. Na een klacht van milieuactivisten vond dit tribunaal dat een structureel verbod op dieselwagens de meest efficiënte oplossing is om de vervuiling in stadscentra tegen te gaan. “Een slag voor autoconstructeurs net voor de Dieseltop,” zo verkneukelde Tobias Austrup van Greenpeace zich. “Tegen 2020 zouden alle dieselwagens uit onze stadscentra moeten worden geweerd,” zo voegde Joeri Thijs van dezelfde milieuvereniging nog toe.
Geurtje
Frans Fierens, directeur van de intergewestelijke cel voor leefmilieu, bevestigt dat de lucht in Vlaamse steden voor bepaalde vervuilende stoffen de Europese normen overschrijdt. Daaronder ook de stikstofoxiden die deels door dieselmotoren worden uitgestoten. “In 2010 legde Europa de grens voor stikstofoxiden op 40 mg/m3 op jaarbasis. De Vlaamse dienst leefmilieu voert regelmatig metingen uit en we zien dat we op heel wat plekken in het gewest boven die norm zitten,” zo verduidelijkt hij. Ook Brussel en bepaalde grote Waalse steden zouden deze normen overschrijden. Het is ook goed om weten dat een Europees decreet van 2014 bepaalt dat de lidstaten verplicht zijn om ervoor te zorgen dat de Europese luchtkwaliteitsnormen worden gerespecteerd.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!