Dit idee is niet het resultaat van een delirium van doorgedraaide alchemisten, maar de vrucht van een wetenschappelijk onderzoek door onderzoekers van de EPFL in Lausanne, wiens werk werd gepubliceerd in het gespecialiseerde tijdschrift 'Frontiers in energy research'. Het idee is om de CO2 die de motor uitstoot, terug te winnen, in vloeibare vorm op te slaan en vervolgens met duurzame energie om te zetten in hernieuwbare brandstof.
Goede CO2?
Volgens de onderzoekers zou 90% van de uitgestoten CO2 kunnen gerecycleerd worden door absorberende materialen op basis van metaal-organische frameworks (MOF's) rechtstreeks in de uitlaat toe te passen, waarmee de CO2 kan worden gescheiden van de andere gassen (stikstof en zuurstof). Zodra het absorberende materiaal is verzadigd met CO2, wordt het opgewarmd om de zuivere koolstofdioxide te extraheren en het vloeibaar te maken door compressie via turbo's met behulp van dewarmte van de motor (ontwikkeld door het laboratorium van Jürg Schiffmann van EPFL Neuchâtel). De CO2 kan dan worden opgeslagen aan boord van het voertuig.
Het apparaat zit onder de bestuurderscabine en zou met zijn beperkte formaat van 2 m op 0,9 m op 1,2 m maar 7% van het nuttige laadvermogen van het voertuig in beslag nemen. De vloeibare CO2 wordt opgeslagen in een tank aan boord en kan worden afgetapt bij een tankstation om het vervolgens om te zetten in brandstof met behulp van groene energie. Volgens de berekeningen van de onderzoekers, zou 1 kilo verbruikte brandstof voor 3 kilo vloeibare CO2 kunnen zorgen.
Ecologisch en economisch
Om koolstofneutraliteit te bekomen, zouden de vrachtvoertuigen gebruik kunnen maken van een biobrandstof op basis van biomassa, al moet dit aspect nog ontwikkeld worden. Een dergelijk systeem zou ook op andere transportmiddelen kunnen worden toegepast: naast vrachtwagens kunnen ook bussen en zelfs boten worden uitgerust met het systeem. Het kan ook op bestaande transportvloten worden aangebracht. Een belangrijk financieel argument dat de 'recyclage' bevordert van vrachtwagens die al in omloop zijn, in een vorm van circulaire economie die zowel economisch als ecologisch gunstig is.
De studie zit nog in de voorbereidende fase en zou meerdere jaren aan test- en ontwikkelwerk nodig hebben om in de praktijk toegepast te kunnen worden. De EPFL van Lausanne werkt echter al aan een prototype. Indien succesvol zou dit een bijdrage kunnen leveren aan de doelstelling om de emissies van de transportsector te beperken.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!