H2ME (Hydrogen Mobility Europe) is de naam van een project om de uitbouw van waterstofaandrijving op Europese wegen te versnellen. De bedoeling is niet alleen om de energiedrager te promoten, maar ook om het gebruik van FCEV-voertuigen te bevoordelen door een vloot uit te bouwen en door waterstoftankstations te installeren. Het door de EU gefinancierde project heeft zo al 30 van deze installaties gesponsord in Duitsland, Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen. Europa wil op die manier het continent worden waar je het gemakkelijkst uit de voeten kan met een waterstofauto.
- Onze test van de Hyundai Nexo.
8 miljoen kilometer
Omdat er ook andere initiatieven zijn, vaak privé, versnelt de groei van het aantal tankpunten. En dat is te voelen. Sinds de oprichting van H2ME in 2015 zijn al 8 miljoen kilometers op waterstof gereden, waarvan 5 miljoen enkel en alleen in 2018. De meeste gebruikers zijn wagenparken, taxi’s en vrachtwagens. Maar zelfs met 49 stations in de steigers tegen 2022 zijn de markt en de infrastructuur niet klaar voor particulieren. Anderzijds kunnen de steeds strengere normen voor het wegverkeer vanaf 2025 in Noorwegen, 2030 in Nederland en 2040 in andere landen de aantrekkingskracht van de waterstofauto vergroten omdat hij de voordelen van een elektrische auto met die van een klassieke wagen verenigt.
Productie
Het IEA (Internationale Energieagentschap) vraagt niet liever dan dat meer aandacht gaat naar waterstof om de productiekosten ervan te drukken en de capaciteit te vergroten. Vandaag blijven de technieken om waterstof te maken met een lage CO2-uitstoot duur en relatief weinig compatibel met gebruik op grote schaal. Nochtans meent het IEA dat waterstof een belangrijke rol kan spelen in de vermindering van vervuiling door energieproductie.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!