Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Ionity onthult netwerkgebruik van afgelopen 2 jaar

Geschreven door Frédéric Kevers op 04-11-2020

De updateproblemen waren niet het enige struikelblok voor Ionity de afgelopen twee jaar, want het laadnetwerk heeft ook zwaar geleden onder de coronacrisis. Er zijn echter nog steeds meer stations nodig.

Het Europese snellaadnetwerk van Ionity heeft onlangs geleden onder een IT-probleem dat de prestaties van zijn laders zwaar beïnvloedde, maar de grootste klap van de afgelopen twee jaar kwam wel door de Covid-19-pandemie. Dat is wat het gebruiksrapport van het netwerk van de afgelopen twee jaar heeft onthuld.

Zoals geïllustreerd in onderstaande grafiek, is het energieverbruik van de Ionity-klanten sterk gegroeid tussen september 2018 en september 2020. Na een rustige start kunnen we een constante groei waarnemen, gekenmerkt door seizoenspieken... tot aan de gezondheidscrisis. Het is duidelijk dat de wijdverspreide lockdowns niet gunstig waren voor het gebruik van de snellaadpalen, aangezien de verplaatsingen van de klanten sterk verminderden door onder meer een grotere nadruk op thuiswerken. Iets dat ook duidelijk wordt aangetoond door het snelle herstel tijdens de zomer, wanneer de meeste Europese landen hun maatregelen versoepelden en terug meer vrijheid gaven aan reizigers en pendelaars.

Toch heeft er nog een structurele factur invloed op de evolutie van het energieverbruik van het netwerk: de uitbreiding ervan. In oktober 2019 telden we 150 Ionity-stations over heel Europa. Dat werden er al 200 in januari 2020, 250 in juli en momenteel zelfs 300 stations. Als we daar de groei van de inschrijvingen van elektrische wagens op dezelfde periode aan toevoegen, is het logisch dat het gebruik van de snelladers een stijging laat zien. Als bewijs: met de verdubbeling van het aantal stations is het energieverbruik ook twee keer zo groot geworden.

Wat met de toekomst?

Met het oog op de richting van de huidige automarkt en de versnelling in de elektrificatie in de gamma's van de constructeurs, met een vermenigvuldiging van de plug-in hybride en elektrische modellen, ziet de toekomst er rooskleurig uit voor Ionity, dat een van de belangrijkste netwerken op het Europese grondgebied vertegenwoordigt.

Er doen zich echter twee grote uitdagingen voor op de weg van de leverancier: de noodzaak om zijn netwerk van stations te verdichten, aangezien het nog lang niet zo groot is als het aanbod van Tesla, en de seizoensgebondenheid van de consumptiepieken. Een fenomeen dat ook wordt geïllustreerd op de grafiek van Ionity en waaruit blijkt dat de vakantieperiodes overeenkomen met een hoger verbruik. Daar zijn verschillende verklaringen voor: als eerste is er meer gebruik van openbare laadpalen tijdens de vakantieperiodes, wanneer de gebruikers niet op het werk kunnen opladen. Daarnaast is er een toename van de trajecten en de afgelegde afstanden om op vakantie te gaan, wat lijkt aan te tonen dat eigenaars van elektrische wagens steeds vaker langere ritten durven te maken, waardoor er meer en snellere oplaadbeurten nodig zijn.

In deze context is het niet verrassend om vast te stellen dat er lange wachtrijen ontstaan aan de snellaadstations, of het nu om die van Ionity gaat of de anderen op de markt. Nogmaals een bewijs dat het laadnetwerk verdicht moet worden en de infrastructuur verbeterd moet worden om deze consumptiepieken te kunnen weerstaan.

Web Editor

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten