Het onderwerp nanodeeltjes is niet nieuw, maar het is helaas nog steeds onbekend. Ter herinnering, we onderscheiden verschillende types of maten van fijne deeltjes die worden uitgestoten door het transport: de grootste deeltjes PM10, de fijne deeltjes PM2,5 en tenslotte de PM1-deeltjes, waar er nog weinig over wordt gesproken, maar waarvan men vermoedt dat ze nog schadelijker zijn voor de gezondheid.
Waarschuwing
In Frankrijk waarschuwt het nationaal veiligheidsagentschap voor voeding, milieu en arbeid (Anses) voor de mogelijke schadelijke effecten van deze ultrafijne deeltjes, van koolstofroet en van organische koolstof. De studie onderzoekt de impact van deze stoffen op de gezondheid en de conclusies zijn, zoals verwacht, helemaal niet geruststellend. Guillaume Boulanger van Anses vertelde aan AFP: “de deeltjes vallen onder een algemene term die verschillende vervuilende stoffen bevat: er zijn verschillende groottes en zelfs de samenstelling verschilt volgens de bron”, terwijl hij benadrukt dat er stoffen worden genegeerd of zelfs totaal geen rekening mee wordt gehouden zoals koolstofroet, organische koolstof en ultrafijne deeltjes (nanodeeltjes). “De ultrafijne deeltjes hebben gevolgen op de luchtwegen of op cardiovasculair niveau: ze gaan binnen in de bronchiën tot in de longblaasjes en zo door naar de bloedbaan”, legt Boulanger uit, die aangeeft dat deze stoffen voornamelijk worden uitgestoten door de transportsector, maar ook door de zware industrie en door houtkachels.
Organische koolstofroet
Koolstofroet en organische koolstof zijn ook het gevolg van een onvolledige verbranding van een motor, en dan vooral bij dieselmotoren – net zoals de verbranding van hout en houtskool. Hun effecten zijn al even verontrustend: ontstekingen van de luchtwegen, kanker en een slechtere ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden van kinderen, al moet dat laatste nog worden bevestigd door andere onderzoeken.
Verkeer verminderen
Volgens de organisatie is het schoner maken van de motoren een goede zaak, maar deze maatregelen zijn nog steeds niet genoeg om de luchtkwaliteit te verbeteren. Daarvoor zijn er andere technologieën nodig, zoals elektrisch rijden, maar het wegverkeer moet vooral verminderd worden. En Anses gaat zelfs nog verder door simpelweg aan te raden om je auto weg te doen en terug te vallen op openbaar vervoer, wandelen, fietsen en elke andere groene en multimodale oplossing. Deze aanbevelingen aan de Franse staat zijn ook relevant voor België dat, zoals Frankrijk, een slechte Europese leerling is qua luchtkwaliteit. Laten we dus realistisch zijn: wat Anses voorschrijft is ongetwijfeld noodzakelijk. Maar zolang de overheid niet reageert, door een voordelig belastingtarief voor groene auto’s te ontwikkelen (vooral in Wallonië en Brussel) of door het aanbod voor openbaar vervoer flink uit te bouwen, zal er waarschijnlijk niets veranderen.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!