Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Mazda Skyactiv-X: 20 tot 30 procent zuiniger

Geschreven door Jean-François Christiaens op 26-01-2018

Mazda’s nieuwe Skyactiv-X-technologie voor benzinemotoren met zelfontbranding zou een brandstofbesparing van 20 tot 30 procent mogelijk maken.

Op het jongste salon van Tokio stelde Mazda officieel zijn Skyactiv-X-technologie voor. Dat betekent dat het principe van zelfontbranding (zoals in een dieselmotor) wordt toegepast op een benzinemotor. Deze technologie, die ook wel HCCI (voor “Homogeneous Charge Combustion Ignition”) heet, is op zich niet nieuw. Maar tot op heden is geen enkele autobouwer erin geslaagd om ze op grote schaal toe te passen in een productiemodel. De volgende generatie van de Mazda 3 is de eerste die in 2019 deze nieuwe motor mag inwijden die de voordelen van diesel en benzine combineert. Volgens Mazda ontwikkelt de Skyactiv-X aanvankelijk 190 pk en zou hij 20 tot 30 procent zuiniger zijn dan een traditionele benzinemotor. Daarmee kan Mazda deze motor op zijn eentje inzetten om de steeds strengere uitstootnormen te halen, maar het heeft ook plannen om hem vanaf 2021 te gebruiken in zijn toekomstige plug-in hybride modellen.

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten