De vereniging AirParif, die wordt geleid door het Franse ministerie voor milieu, heeft vragen bij bepaalde maatregelen om de uitstoot in Parijs te verminderen. Een studie naar de NOx-vervuiling rond de kaaien van de Seine lijkt aan te tonen dat het sluiten van de lager gelegen doorgangswegen voor het verkeer niet het verhoopte effect haalt. De algemene vervuiling is niet genoeg gedaald. De NOx-uitstoot is wel degelijk naar andere plekken verplaatst, maar door de wind haalt de maatregel om het lagere deel van de kaaien af te sluiten nauwelijks iets uit. En ondanks de daling van de NOx-uitstoot langs de Seine blijven de concentraties hoger dan de wettelijke normen.
Verklaringen
Aan het eind van de zomer van 2016 zijn verschillende lager gelegen wegen langs de Seine voor het verkeer gesloten. AirParif besliste toen om vergelijkende metingen uit te voeren tussen 2015-2016 en 2016-2017, telkens in de winter, om na te gaan of deze beslissing een verlagend effect had op het NOx-gehalte in de omgevingslucht. De giftige stof is inderdaad fors minder aanwezig (- 25 procent) op de lager gelegen kaaien waar geen auto’s meer mogen komen. Ook stroomafwaarts langs de rivier is de vervuiling gedaald. Maar stroomopwaarts en, vooral, op de hoger gelegen kaaien en aan de kruispunten vlakbij de voetgangerszones is ze net toegenomen. Dus hoewel de doelstellingen worden bereikt langs de Seine, stijgt de vervuiling jammer genoeg op plekken waar mensen wonen.
Zoals in parken en tuinen
De verkeersbeperking laat fietsers en voetgangers vrijer ademhalen langs de oevers van de Seine. Het vervuilingspeil ligt daar nu even hoog als in de parken en tuinen van de stad, wat overeenkomt met “achtergrondvervuiling”. Maar eens deze mensen de hogere kaaien opzoeken waar het verkeer wel nog mag rijden, worden hun longen weer net zo hard aangevallen. De NOx-uitstoot is op deze wegen gestegen, vooral op de kaaien aan het Louvre en aan la Mégisserie, ook al blijven die wegen iets minder vervuild dan andere Parijse verkeersassen.
Algehele vervuiling
AirParif heeft verder opgemerkt dat de evolutie van de luchtvervuiling in de Parijse metropool niet kan worden toegekend aan de sluiting van de lagere kaaien. De maatregel heeft dus geen enkele betekenisvolle impact gehad op de algemene vervuiling van het Parijse gebied, vooral op de grote assen (A4, A13, A86,…) in de agglomeratie. We worden hier dus nog maar eens geconfronteerd met de paradox van vervuilingsbestrijdende maatregelen, die enkel verbetering brengen in een heel beperkt gebied, zonder de echte vervuilingsproblemen aan te pakken. De vervuiling wordt gewoon verplaatst en de dominante luchtstromen sturen soms een deel ervan gewoon terug naar de gebieden die schoon zouden moeten zijn geworden. Antwerpen lijkt trouwens met hetzelfde probleem te worden geconfronteerd in zijn LEZ (lage-emissiezone) door het verkeer in zijn rand (vooral dan op de Ring) en zijn havenactiviteiten.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!