Zich aanmelden

Met Facebook aanmelden

of

Uw informatie is niet correct.
Ik meld me aan Wachtwoord vergeten?
Er is geen Facebook-account verbonden aan de website, schrijf u in.

Wachtwoord vergeten?

×
Mijn wachtwoord opnieuw instellen
Je ontvangt een e-mail voor het instellen van een nieuw wachtwoord.
Geen account gekoppeld aan dit e-mailadres

Nog geen account?
SCHRIJF JE GRATIS IN.

Ecologie / Renault ontkent beschuldigingen van NOx-fraude

Geschreven door Olivier Duquesne op 15-03-2017

De Franse pers leest in een PV van de fraudecontroledienst dat Renault wel degelijk zou hebben gesjoemeld met zijn homologaties. De constructeur ontkent dit krachtdadig en verdedigt zich.

De Renault-groep heeft een communiqué uitgestuurd als reactie op “een onevenwichtig artikel dat vandaag in de nationale pers verscheen omtrent het uitstootdossier”. Het artikel waarnaar wordt verwezen stond in de krant Libération en werd algauw overgenomen door de hele Franse pers. Het verwijst naar een 39 bladzijden dik proces-verbaal van de DGCCRF (Direction Générale de la Concurrence, de la Consommation en de Répression des Fraudes, of Algemene Dienst voor Concurrentie, Consumentenzaken en Fraudebestrijding) waarin de onderzoekers zich zorgen maken over “een strategie om de uitstoottests te vervalsen”. Vooral dan voor de Renault Captur, waarvan de uitstoot veel hoger zou liggen dan die volgens de normmetingen. Het document spreekt over een 370 keer hogere uitstoot, wat op zijn zachtst verbluffend is. De reële omstandigheden verschillen natuurlijk altijd van de normen, maar bij dergelijke afwijkingen wordt het toch verdacht.

Geen frauduleuze software

Renault ontkent krachtdadig dat het om het even welke frauduleuze software of strategie zou toepassen. De constructeur verbaast zich er bovendien over dat een dergelijk vertrouwelijk dossier op straat terechtkomt. Ter herinnering: de kantoren van de groep werden in januari 2016 doorzocht in het kader van de heksenjacht die in Frankrijk begon na het Dieselgate van Volkswagen. De constructeur benadrukt volop met de overheid mee te werken en zegt: “we zullen ons respect voor de wetgeving aantonen en onze verklaringen voorbehouden voor de magistraten (nvdr: 3 rechters) die belast zijn met het onderzoek in dit dossier”. Renault gaat dus zijn naleven van de Europese regels in deze materie voor de rechtbank verdedigen.

NOx-filter

Renault herinnert er verder aan dat “geen enkele van onze diensten de Europese of nationale homologatieregels voor auto’s heeft overtreden”. Een belangrijk detail is dat het merk kiest voor NOx-filters eerder dan voor SCR-systemen (Selectieve Reductie via katalysatoren). Deze NOx-filters hebben een meer beperkte gebruiksvork. Het Europese recht houdt rekening met die specifieke eigenschap en laat onder bepaalde omstandigheden perfect legale periodes van uitschakeling toe van het systeem.

Web Editor - Specialist Advice

BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!

Ik schrijf me in

Nieuws

Aanbevolen nieuwsberichten