In zijn column in de Financial Times heeft Boris Johnson gezegd dat de Britse overheid de komende jaren 3,1 miljard euro zal investeren in elektrische mobiliteit om de overgang te vergemakkelijken naar een verbod op fossiele brandstofauto's tegen 2030.
Hybride of elektrisch
Opgelet, het gaat hier over modellen die enkel gebruik maken van een verbrandingsmotor voor de aandrijving. Er is nog een bufferperiode van 5 jaar voor particuliere of professionele hybrides. Maar op voorwaarde dag ze "een aanzienlijke afstand kunnen afleggen zonder enige uitstoot", aldus de eerste minister, zonder evenwel een cijfer te plakken op die volledig elektrische autonomie. Al kunnen we uit deze richtlijn afleiden dat het gaat om plug-in hybrides, waardoor ook de zelfladende hybrides - zoals de Toyota Prius - en de milde hybrides buiten de boot zullen vallen.
Infrastructuur ontwikkelen
De 3,1 miljard euro die de overheid vrijmaakt zal worden gebruikt voor de ontwikkeling van de laadinfrastructuur, een absolute voorwaarde voor het afschaffen van de verbrandingsauto's. Dit bedrag zal ook worden gebruikt om de bouw van batterijfabrieken te subsidiëren, een belangrijk element, zeker als de Brexit doorgaat zonder akkoord. Er kan geen garantie worden gegeven dat er ook subsidies komen voor de aanschaf van een EV, al lijkt het wel waarschijnlijk. De deadline van 10 jaar laat hoe dan ook een beetje marge voor het Verenigd Koninkrijk, waar de elektrificatie van de automarkt nog zwak blijft met een marktaandeel van 5,5% volgens Autocar. Al zal deze aankondiging Bentley wel geruststellen, dat net heeft verklaard over te schakelen op volledig elektrische wagens tegen dezelfde deadline.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!