De Belgische Staat is niet van plan om CO2-premies terug te eisen van Volkswagen-klanten die met een auto rondrijden met frauduleuze software. Dat is eigenlijk logisch, want de fraude waarvan de Duitse autoconstructeur beschuldigd wordt, gaat enkel over de uitstoot van stikstofoxide (NOx). De Belgische fiscale aanmoedigingspremies van weleer waren zuiver gebaseerd op de CO2-uitstoot, en dat is iets heel anders. Voor één keer kunnen we zeggen dat de minister begrepen heeft waar het over gaat, wat nog niet overal in Europa het geval is...
Gezondheidsrisico
De minister van Financiën verklaarde: “We gaan niet de eigenaar straffen van een ‘getrukeerde’ auto. Hij of zij is niet verantwoordelijk en heeft gehandeld als goede huisvader”. Minister van Volksgezondheid Maggie De Block liet zich echter voorzichtiger uit over eventuele gezondheidsrisico's en we moeten eerst en vooral weten in welke mate de luchtkwaliteit beïnvloed is door deze zaak. Maar in dit opzicht kunnen alle constructeurs aan de kaak gesteld worden, want zodra we ons buiten de procedure van de uitstootnormen bevinden, is alles toegelaten. Het is zelfs legaal om dan veel meer uit te stoten, wat een veel hogere vervuilingsgraad impliceert.
Nog geen aanpassingen
In België, waar 393.648 voertuigen betrokken zijn, blijft de overheid voorzichtig, in tegenstelling tot sommige andere Europese landen. Vier ministers werden al gehoord door de Kamercommissie – waaronder de minister van Leefmilieu, Marie-Christine Marghem – en zij blijven voorzichtig. Want hoewel ze de zaak ernstig nemen, overwegen ze geen juridische stappen. Tot hiertoe althans, want “alles wat we kunnen doen, zal afhangen van het onderzoek dat in Duitsland gevoerd wordt”, zo benadrukte Marie-Christine Marghem.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!