Het is een publiek geheim dat de huidige NEDC-verbruikscyclus waarmee het “officiële” verbruik van auto’s wordt gemeten niet echt een realistisch beeld geeft van het reële verbruik door een doorsnee klant. Als gevolg van het Dieselgate-schandaal gaan steeds meer stemmen op, waaronder die van heel wat regeringen, om het steeds grotere verschil met de vinger te wijzen tussen de officiële normverbruikscijfers en de reële verbruikscijfers van moderne auto’s. De groep PSA reageerde als eerste door op specifieke websites de verbruikswaarden bij reëel gebruik te publiceren van de modellen van zijn merken Citroën, DS en Peugeot. Ook Volkswagen zou nu op zijn beurt iets vergelijkbaar willen doen.
Goed idee
Matthias Müller in eigen persoon, de vroegere baas van Porsche die werd gevraagd om de teugels over te nemen bij Volkswagen na Dieselgate, lanceerde het idee tijdens de officiële voorstelling van de financiële resultaten van de Duitse groep. Volgens hem zou het “een goed idee” zijn om realistische verbruikscijfers te publiceren “om het vertrouwen van de klanten terug te winnen”.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!