De tweedehandsautomarkt is geen losstaand geheel. Hij is verbonden met de markt voor nieuwe auto’s, die hem voedt, maar is ook niet ongevoelig voor de verschillende crisissen die onze samenleving te verduren krijgen. Om nog maar te zwijgen van het verbod op het gebruik van auto’s met verbrandingsmotor in de stad, dat steeds meer ingang zal vinden, en de verschillende aangekondigde belastingwijzigingen.
Hoe het de tweedehandsmarkt in België vergaat? Je zou het afgelegde parcours van de jongste maanden met een achtbaanrit kunnen vergelijken. De occasiemarkt heeft namelijk sterk geprofiteerd van de halfgeleidercrisis en de geopolitieke context. Net omdat de nieuwverkoop in 2021 zwaar te lijden had onder het tekort aan chips en in elkaar zakte tot minder dan 400.000 stuks (tegenover ongeveer 550.000 exemplaren vóór de pandemie), kreeg de tweedehandsmarkt een stevige boost. De ene zijn dood was de andere zijn brood.
Bij gebrek aan nieuwe auto’s gingen vele klanten namelijk noodgedwongen op zoek naar een tweedehandsauto. Het resultaat: vorig jaar werden in België niet minder dan 709.605 tweedehandswagens ingeschreven. Dat is ongeveer 80 procent meer dan het aantal nieuwe auto’s in dezelfde periode en een absoluut record.
Sterke prijsinflatie
Die situatie bleef niet zonder gevolgen voor de tweedehandsprijzen. “Minder nieuwe auto’s betekent minder auto’s die op de tweedehandsmarkt komen. Aangezien de vraag groter is dan het aanbod, stijgen de prijzen”, aldus Traxio, de Belgische federatie van de mobiliteitssector. Tegen het einde van het eerste kwartaal van 2022 zag de sector al prijsstijgingen van ongeveer 15 procent voor gebruikte auto’s. Vooral in de populaire autocategorieën was de prijsinflatie ongemeen sterk. Vooral in trek zijn enerzijds de compacte en betaalbare modellen, anderzijds de plug-inhybrides. Sommige jonge exemplaren worden zelfs verkocht voor bedragen die hoger lagen dan de nieuwprijs.
Maar de motor begint te sputteren. “In de eerste helft van het jaar werden 10,2 procent minder tweedehandsauto’s geregistreerd en 15,9 procent minder nieuwe auto’s. De redenen voor die daling zijn bekend: de toename van de levensduur, de afname van het consumentenvertrouwen, de onzekerheid over de toekomstige mobiliteit en natuurlijk de oorlog in Oekraïne”, aldus Filip Rylant, woordvoerder van Traxio.
Opklaringen
De zon lijkt stilaan echter door het grauwe wolkendek te breken. Ten eerste heeft de markt voor nieuwe personenauto’s in augustus voor het eerst sinds mei 2021 weer een groei van het aantal registraties laten optekenen. Na 14 opeenvolgende maanden van krimp lijken de inschrijvingen van nieuwe auto’s langzaam weer aan te zwengelen (+7 procent). Op termijn moet dat gunstige effecten hebben op de (bevoorrading van) de tweedehandsmarkt.
Bovendien lijken de prijzen af te vlakken: “Het wordt steeds moeilijker om tweedehandsvoertuigen te vinden, waardoor we zelfs genoodzaakt zijn oudere en licht beschadigde auto’s te kopen. We zien echter dat de prijzen voor tweedehandsauto’s zich lijken te stabiliseren”, aldus Henri de Hemptinne, CEO van de Gentse CIAC Groep, die niet alleen nieuwe en tweedehandse auto’s verkoopt, maar ook een eigen leasemaatschappij heeft.
Nog een reden voor de tweedehandsmarkt om zich te verheugen: de export van oudere modellen naar Oost-Europa wordt voorzichtig hervat. Daardoor zullen de voorraden van minder gewenste modellen op onze markt slinken. Die zijn aanzienlijk sinds de invoering van lage-emissiezones die de toegang voor modellen met een lage Euronorm beperken.
Oud versus elektrisch
De gemiddelde leeftijd van de in België ingeschreven tweedehandsauto’s neemt geleidelijk toe. “Recente tweedehandsauto’s van minder dan zeven jaar oud en met minder dan 100.000 kilometer op de teller zijn nog steeds moeilijk te vinden. Mensen die haast hebben om een auto te kopen, blijven naar de tweedehandsmarkt geduwd worden, en steeds meer naar de iets oudere auto’s”, zegt Ivo Willems van Cardoen. De mediaanleeftijd van de in België ingeschreven tweedehandsauto’s rondt stilaan de kaap van acht jaar.
Andere vaststellingen: het aantal diesels (40,5 procent) blijft dalen ten gunste van het aantal benzinemodellen (52,1 procent). Het aandeel van de alternatieve aandrijfvormen op de tweedehandsmarkt groeit langzaam, maar blijft voorlopig relatief laag, gezien het beperkte aanbod op de markt. Het aandeel hybride auto’s heeft echter voor het eerst de grens van de 5 procent overschreden. Elektrische auto’s spelen maar een beperkt rol: ze vertegenwoordigen amper 1,6 procent van de registraties op de tweedehandsmarkt. Dit aandeel zou de komende jaren echter fors kunnen stijgen aangezien het aanbod van geëlektrificeerde voertuigen aanzienlijk zal toenemen. Door de grote vraag bij de bedrijven is 40 procent van de nieuw ingeschreven auto’s vandaag voorzien van een plug.
Bedrijven kopen nieuw
Opvallend, maar niet onlogisch is dat de tweedehandsmarkt nog steeds grotendeels een particuliere aangelegenheid is. Slechts 10 procent van de occasions wordt gekocht door een onderneming of zelfstandige. Volgens Traxio zijn het vooral de starters die voor een tweedehandse wagen kiezen. Die is iets toegankelijker en vooral ook meteen beschikbaar.
Het dient overigens gezegd te worden dat de meeste banken geen financiële renting aanbieden voor voertuigen die ouder zijn dan een jaar. Zij dekken hun risico’s maximaal in en willen op het einde van het contract geen auto’s terugkrijgen die ouder zijn dan 60 maanden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!