Met de ondersteuning van snelweguitbater SANEF zal Renault autonome voertuigen op de A13-snelweg in Normandië laten rijden. Deze prototypes zullen de V2X-wificommunicatietechnologie testen tussen de auto en de infrastructuur. De dubbele doelstelling van deze tests op de openbare weg is om auto’s autonoom langs tolhuisjes en wegenwerken te laten rijden. Concreet moet de auto dus in staat zijn om de aanwezigheid van een werf waar te nemen en zijn rijgedrag en snelheid aan te passen aan de signalisatie. Verder moet de auto op de juiste rijstrook blijven door onder meer de voorlopige wegmarkeringen te volgen. Bovendien moet het voertuig rekening houden met het andere verkeer dat door de werf vertraagd wordt.
Handenvrij tol betalen
Daarnaast kan de autonome auto dankzij V2X de nodige tol ‘betalen’ zonder dat de bestuurder tussenbeide hoeft te komen. Het voertuig ontvangt 1 km voor het tolhuis het signaal dat er een tolheffing zit aan te komen. Het systeem gaat vervolgens anticiperen door te vertragen en zich voor te bereiden op een tolheffing terwijl het tegelijkertijd rekening houdt met het verkeer rondom zich. Omdat er rond tolhuisjes vaak geen wegmarkeringen zijn zal de auto een virtuele markering volgen naar een rijstrook die is aangepast aan autonoom rijden. De sensoren zorgen dat de auto aan de tolheffing niet sneller dan 30 km/u rijdt. Zodra de heffing betaald is, zal de Renault terug optrekken terwijl hij rekening houdt met de andere weggebruikers en op basis van een virtuele weg tot er weer wegmarkering zichtbaar zijn.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!