De auto-industrie is geïnteresseerd in het 3D-printen. Die technologie is nog niet klaar voor productie in grote hoeveelheden, maar biedt interessante perspectieven. Zo kan met materialen worden gewerkt die sterk zijn maar lichter dan metaal en is het ook mogelijk om unieke stukken te maken. De 3D-printer van Ford staat in zijn fabriek in Dearborn, Michigan. De grote machine van Stratasys Infinite-Build kan zowel kleine onderdelen als grotere stukken maken, zoals een spoiler of een bumper.
Kleine reeksen
Gezien de printsnelheid gaat Ford de techniek enkel toepassen voor prototypes en racewagens. Ze biedt ook personaliseringsmogelijkheden om te voldoen aan de wensen van bepaalde klanten. Zo kan de installatie koetswerk- of interieurelementen op maat maken. Dat is een van de toepassingsgebieden die Ford op het oog heeft voor dit productieproces. De 3D-printwereld groeit trouwens volop en zou tegen 2020 naar schatting goed zijn voor 9,6 miljard dollar (9 miljard euro).
<iframe width="560" height="315" src="https://www.youtube.com/embed/MZN8zA95zv0?ecver=1" frameborder="0" allowfullscreen></iframe>
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!