Om de steeds strengere uitstootnormen te kunnen halen, maar ook om autobouwers te helpen om het gemiddelde niveau van hun gehomologeerde CO2-uitstoot te drukken, zullen verbrandingsmotoren zo goed als allemaal moeten overstappen op microhybridisering. Dat is een soort ‘minimale’ elektrificatie als aanvulling op modellen met een hybride, plug-in hybride of zuiver elektrische aandrijving, die allemaal veel complexer en duurder zijn. De meeste constructeurs zetten tot op heden in op een systeem met een alternator-starter, zoals bijvoorbeeld Volkswagen, maar PSA speelt een andere kaart. De Franse groep heeft namelijk net een samenwerkingsakkoord getekend met het Belgische bedrijf Punch Powertrain (Sint-Truiden), dat in 2016 werd overgenomen door de Chinese groep Yinyi, voor de levering van een geëlektrificeerde versnellingsbak met dubbele koppeling. Die heet e-DCT en omvat een kleine elektromotor van 48 V die de verbrandingsmotor bijstaat bij hernemingen en die de bewegingsenergie van vertragingen zo goed mogelijk recupereert. PSA meldt dat deze versnellingsbak zijn opwachting zal maken in modellen van Citroën, DS, Opel en Peugeot vanaf 2022.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!