De stad Antwerpen kan buitenlandse voertuigen die de lage-emissiezone (LEZ) inrijden zonder dat ze de overeenkomstige belasting hebben betaald of die eenvoudigweg te oud zijn, niet beboeten. Bij gebrek aan een verdrag tussen de regio’s, een aangepaste wet op federaal niveau en bilaterale akkoorden met de buurlanden, is het voor de Antwerpse autoriteiten onmogelijk om boetes uit te schrijven aan buitenlandse voertuigeigenaars, zo weten De Standaard en Gazet van Antwerpen. De juridische oplossing voor dit probleem is bijzonder complex want ze vereist de samenwerking tussen verschillende landen en tussen federale entiteiten. Bovendien mogen de nummerplaten van de overtredende voertuigen die door de automatische camera’s worden geregistreerd, maximaal 1 jaar worden bewaard. Er is dus haast bij een oplossing.
Tol in Antwerpen
Om in Antwerpen te mogen rondrijden met een dieselvoertuig van voor 2006 moet je sinds februari van dit jaar kleur bekennen. Ofwel betaal je, ofwel is het botweg verboden. De Belgische chauffeurs moeten zelf het initiatief nemen om, indien ze met een Euro 3-diesel met partikelfilter rijden, de heffing te betalen. Alle vervuilendere voertuigen zijn persona non grata. De identificatie van het voertuig gebeurt niet door middel van een vignet maar door automatische nummerplaatherkenning. Bij een inbreuk krijgt de eigenaar van het voertuig de boete gewoon thuis gestuurd. Enkel bij een betrapping op heterdaad kan de politie ter plaatse verbaliseren en de boete innen.
Niet voor buitenlanders
Maar het versturen van boetes op basis van automatisch gegenereerde beelden is een probleem voor de buitenlandse voertuigen. Bilaterale akkoorden worden immers tussen landen afgesloten en niet tussen andere staatsvormen. Er moet dus een oplossing komen met onze buurlanden en in het bijzonder Frankrijk. De Fransen hebben immers hun handtekening niet gezet onder het akkoord voor de uitbreiding van de Europese conventie over de uitwisseling van inschrijvingsgegevens. De gemeentelijke en regionale autoriteiten kunnen bijgevolg enkel over de landsgrenzen heen de gegevens uitwisselen die op het Federale niveau beschikbaar zijn. Om de situatie te ontwarren zullen de regio’s een protocol moeten goedkeuren om vervolgens de wet in de Belgische Kamer aan te passen en… in de Assemblée Nationale in Frankrijk!
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!