In het initiële project voor het nieuwe EU-label voor autobanden zouden er criteria voor de duurzaamheid en het slijtniveau worden toegevoegd aan het etiket. Dit nieuwe verplichte label, dat vanaf mei 2021 wordt ingevoerd, verwijst echter niet naar deze criteria. Toch is er wel degelijk sprake van een evolutie.
Als eerste is er een QR-code die toegang geeft naar de nieuwe productdatabase van de Europese Unie (EPREL). Ook verschijnen er nu logo's voor winter en ijs om winterbanden (berg met drie pieken en sneeuwvlokje) en sneeuwbanden (berg met ijs) te onderscheiden. Ook de grootte van de band, zijn gewichts- en snelheidsindex, het productnummer en de naam van de fabrikant worden verplicht op het label. De huidige criteria zoals de rolweerstand, het geluid (buiten) en de remweg op natte grond zijn nog steeds aanwezig, maar hun classificering evolueert.
Van A tot E
De schaal van A tot G voor de rolweerstand verdwijnt en wordt vervangen door een klassement van A tot E. De letters A, B en C komen overeen met de vorige indeling, maar C is nu niet lichtgroen maar geel. Met D wordt er geen rekening meer gehouden, terwijl E een oranje D wordt en F en G worden samengeteld in de rode E. Deze schaal wordt overgenomen voor de remweg op een nat wegdek, maar dan met een schakering van blauw.
Voor het geluidsniveau wordt het decibelniveau nog steeds vermeld, maar het wordt nu verduidelijkt met een ABC-klassificering in plaats van een golf. Tenslotte moet dit etiket niet enkel meer op de band zelf plakken, maar ook op alle documenten, op het prijskaartje en zelfs op de aankoopfactuur.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!