Vlaams minister van mobiliteit Ben Weyts wil net zoals in Zwitserland een verbod op Coyote en vergelijkbare toestellen die snelheidscontroles verklikken, maar die ook verkeersproblemen aangeven. Of hij wil toch op zijn minst de precieze aanduiding van de controles schrappen en vervangen door een systeem ‘op zijn Frans’, met ‘gevarenzones’. Omdat voor een dergelijke beslissing een groen licht nodig is van alle bestuursniveaus, is ze besproken tijdens het uitvoerend Comité van mobiliteitsministers, zo bericht de krant Le Soir.
Federaal minister niet akkoord
Federaal minister van mobiliteit François Bellot (MR) is niet gewonnen voor een verbod op of een inperking van de Coyote. Temeer omdat andere diensten zoals Waze hetzelfde soort waarschuwingen geeft. De FOD zou het verbod zelfs contraproductief vinden. Het is in elk geval een federale bevoegdheid en het zou een specifieke wetgeving vereisen voor alle live-verkeersdiensten. Bij het Brussels gewest is men ook tegen het verbod, maar niet gekant tegen een systeem op zijn Frans. Brussels minister van mobiliteit Pascal Smet (SP.A) meent dat het aangeven van snelheidscontroles hand in hand kan gaan met preventie.
Proactieve Franstaligen
Waals minister Carlo di Antonio (CDH) zou al evenmin het standpunt van zijn Vlaamse evenknie delen. Sterker nog: de Waalse overheid werkt samen met Coyote om verkeersveiligheidsboodschappen of smogwaarschuwingen te verspreiden en om elke melding van een spookrijder door te geven. De federale politie gebruikt het systeem eveneens om grote verkeersopstoppingen aan te geven. Coyote van zijn kant is bereid om bepaalde waarschuwingen te beperken tijdens een aanslag of een antiterrorismeactie van de politie om te vermijden dat patrouilles en controles aan de verkeerde mensen zouden worden geseind.
Gemiddelde snelheid
Er zijn gebruikers die deze systemen enkel gebruiken om flitspalen op te sporen. Daardoor vertragen zij geleidelijk voor de snelheidscontrole, terwijl mensen die niet geconnecteerd zijn de neiging hebben om gevaarlijk bruusk op de rem te gaan staan wanneer ze (menen) een controle (te) zien, ook wanneer ze op dat moment de snelheidslimiet respecteren. Verder toont een studie van Coyote aan dat hoe meer mensen zijn diensten gebruiken, hoe meer de gemiddelde snelheid van het verkeer daalt. Aan Waalse zijde klopt men zichzelf daarvoor trouwens op de schouder, want het doel van snelheidscontroles is daar niet om boetes uit te schrijven maar wel om bestuurders ertoe aan te zetten om een “verantwoord rijgedrag” aan te nemen, vooral dan qua snelheid.
Voor alle duidelijkheid: Coyote is legaal in België, Frankrijk en Duitsland. Hier vind je een lijst met landen die dit soort geconnecteerde flitspaalwaarschuwingen toelaten of verbieden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!