In een kartelzaak over de grootte van Adblue-tanks werd BMW ervan beschuldigd te transparant te zijn over de capaciteit van de Adblue-tanks van zijn voertuigen en de actieradius in kilometers. Deze houding zou de weg hebben vrijgemaakt voor een "onwettige overeenkomst" tussen fabrikanten om concurrentie te vermijden. BMW en Volkswagen hebben een boete gekregen van 875 miljoen euro, waarvan 373 miljoen euro voor BMW en 502 miljoen euro voor Volkswagen. Aanvankelijk was er evenwel sprake van veel hogere boetes.
Terwijl BMW ermee heeft ingestemd de EU-boete te betalen, heeft de Volkswagen-groep besloten tegen het besluit in beroep te gaan.
Mercedes ontsnapt
In dit geval, dat volledig los staat van het befaamde Dieselgate, wordt BMW door de EU erop gewezen dat het te veel transparantie heeft getoond over de omvang van de Adblue-tanks van zijn modellen en over het geschatte verbruik ervan - door de autonomie te onthullen die gekoppeld is aan de hoeveelheid Adblue aan boord - zodat de concurrentie zich eraan kon houden en dus niet hoefde te investeren in een geavanceerdere depollutie, waarbij het zuiveringsniveau van BMW aan de eisen van de EU voldeed.
De Europese Commissie beschouwde deze overdreven "transparantie" dan ook als concurrentiebeperkend en besloot niet alleen BMW, maar ook de Volkswagen-groep een boete op te leggen, terwijl Daimler, dat ook bij de zaak betrokken was, werd vrijgesteld van de financiële sanctie omdat het als eerste de affaire aan het licht had gebracht.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!