In principe wordt een snelheidsovertreding begaan door een buitenlander uit een EU-lidstaat in België gevolgd door een uitnodiging tot betalen, in de eigen taal, op het adres in het land van herkomst. En omgekeerd voor Belgen die in het buitenland geflitst worden. Maar ondanks een Europese richtlijn uit 2015 is het nog steeds mogelijk om door de mazen van het net te glippen door niet te reagereb. Bovendien werken de autoriteiten in sommige lidstaten niet mee en weigeren ze de gevraagde gegevens te verstrekken. Er zijn maar twee landen waar de samenwerking echt effectief is, waardoor er weinig kans is voor al te gehaaste of te gevaarlijke bestuurders: Frankrijk en Nederland. Bestuurders uit deze landen die in België betrapt worden, hebben minder kans om aan een boete te ontsnappen. En hetzelfde geldt voor Belgen die in deze twee buurlanden betrapt worden op het overtreden van de verkeersregels.
1,14 miljoen
Volgens La Dernière Heure werden er in 2022 in België 1,14 miljoen overtredingen begaan door buitenlandse bestuurders. Dat is 14,9% van alle geregistreerde overtredingen. En 90% daarvan waren snelheidsovertredingen! Minstens een op de drie buitenlandse bestuurders die op deze manier betrapt werden, betaalde de verkeersboete. En er worden heel weinig of geen vervolgingen ingesteld voor het niet betalen van boetes door bestuurders uit landen die niet meewerken. De procedures zijn te omslachtig om de overtreder te vervolgen om zijn schuld aan de Belgische staat in te vorderen, waardoor een zekere straffeloosheid ontstaat. De enige effectieve inningen zijn die waarbij de overtreding ter plaatse wordt onderschept. Daar is geen ontkomen aan.
Einde van de straffeloosheid
Een spijtige vaststelling, vond de Europese Commissie. Het Europees Parlement heeft gehoor gegeven aan de oproep en is van plan de richtlijn over de grensoverschrijdende uitwisseling van registratiegegevens te wijzigen. Het doel is om het makkelijker te maken voor inspecteurs om de persoon achter het stuur te identificeren. Het zal dan makkelijker zijn om die te vervolgen en te dwingen de boete te betalen. Op dit moment kunnen voor deze 8 overtredingen boetes worden verzonden tussen de lidstaten:
- Overdreven snelheid
- Door het rood rijden
- Rijden onder invloed van alcohol
- Rijden onder invloed van verdovende middelen
- Niet-dragen van een veiligheidsgordel of een helm
- Het niet-gebruiken van een kinderzitje terwijl dat wel verplicht is
- Niet-handenvrij bellen tijdens het rijden
- Rijden op een voorbehouden rijstrook.
15 in plaats van 8
De Europese Commissie wil bovendien nog zeven overtredingen aan bovenstaande lijst toevoegen:
- Niet-naleven van de veiligheidsafstand
- Gevaarlijk inhalen
- Gevaarlijk parkeren
- Overschrijden van een doorlopende witte lijn
- Rijden in een verboden rijrichting
- Niet-naleven van een reddingsstrook
- Rijden met een te zwaar beladen voertuig
Voorlopig maken bilaterale akkoorden tussen België, Frankrijk en Nederland, in het kader van grensoverschrijdende handhaving, het al mogelijk om buitenlandse bestuurders te vervolgen voor al deze overtredingen. Met andere landen is dit nog niet het geval. Als het Europees Parlement ze opneemt in een richtlijn, dan zal het mogelijk zijn om in elk EU-land voor alle 15 overtredingen gestraft te worden.
BLIJF OP DE HOOGTE VAN HET LAATSTE AUTONIEUWS!
Nieuwe modellen, tests, advies, exclusieve evenementen! Het is gratis!